söndag 26 september 2010

Emilia har shoppat lite

I natt var Emilia bara vaken två gånger och i natt så tittade vi på ett program om livet på en förlossningsklinik i USA. Med tanke på att vår förlossning är ganska färsk i minnet, så var det intressant att se hur annorlunda det amerikanska sjukhuset genomförde förlossningar. Måste absolut säga att den svenska sjukvården är, i mina ögon, mycket bättre på att få den blivande mamman att må bra och även göra förlossningen mycket mer personlig efter mammans önskemål och tankar. Inte alls lika klinisk och omodern som den amerikanska stilen.

F och jag vaknade omkring klockan halv tio och då gick vi upp. Emilia låg kvar i sin säng och sov sött. Omkring en halvtimme senare ville hon inte längre ligga ensam i sovrum, utan hon kallade på uppmärksamhet. Jag gick in och tog upp henne. Hon somnade nästan omedelbart och sen sov hon i min famn i ungefär 90 minuter. Jag tror inte att Emilia uppskattade att jag tittade på en katastroffilm om jordbävningar i USA, för hon snarkade högljutt :-) Min kära fru fick ta över det lilla sovande knytet så att jag fick äta frukost. Emilia sov väl en ytterligare 90 minuter i frugans famn.

När väl Emilia vaknat, så bestämde vi oss för att åka till Barnens Hus här i Karlstad. Där shoppade Emilia en åkpåse till barnvagnen, en registreringsskylt till barnvagnen och även en flaskvärmare för nappflaskor. F tyckte att Emilia hade bra smak, så hon gillade allt som Emilia ville ha. Därefter fick jag betala... tur va?

Efter vår korta men intensiva shoppingtur så bestämde F och jag att vi skulle ta en promenad med barnvagnen. Det dröjde bara några minuter och sen sov Emilia sött i vagnen. Vår promenad gick idag kring inre hamn här i Karlstad. Idag kändes det verkligen som om hösten hade kommit till Karlstad... vi fick en kort men härlig sommar här i Värmland.

När vi kom hem efter promenaden så åt F och jag en sen lunch. Till lunch så blev det rester från lunchen hos svärmor igår. Mycket uppskattat att hon lagar så mycket att vi får med oss matlådor hem!

Sedan kom vår vän D på besök. F & D drack varsin Macciato, som vi gjorde i vår fantastiska kaffemaskin. Jag drack en kopp varm vitchoklad. Mycket gott! D var dock besviken över att Emilia hellre sov än umgicks med honom. Emilia bestämde sig faktiskt för att sova många timmar i vagnen idag igen.


Nu ikväll så har min kära hustru och jag tittat på lite tv och kopplat av tillsammans. Jag har haft Emilia halvsovandes på mitt bröst. Det var jättemysigt!

Avslutningsvis måste jag säga att det känns jobbigt att lämna mor och dotter hemma imorgon, då jag börjar jobba igen. Kommer att sakna dem, under de knappt tio timmar som jag är ifrån dem. Men det blir extra mycket kramande av Emilia när jag kommer hem! F kommer naturligtvis också att få en del kramar ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar