fredag 10 januari 2020

Vecka 1 del 2

Torsdag 2/1
Denna morgon sov vi till strax efter klockan halv nio. Frukosten var avklarad till ungefär halv tio denna dag. Vi tillbringade hela dagen hemma denna dag. Förmiddagen gick åt till poolbad och avslappning faktiskt.

Det blev sedan rester till lunch. Efter lunch så badade vi ännu mer i poolen och denna dag blev det nog nästan fem timmar i poolen för Emilia faktiskt. Vi spelade även klart kortspelet från igår.

Vi började även på att packa ihop en del saker och vi tvättade även ett par maskiner. Det blev rester till middag också. Detta då vi hade mycket mat som vi var tvungna att äta upp.

Finns inte jättemycket spännande att skriva om denna dag faktiskt. Detta då vi var rätt sega och slitna i största allmänhet men det är skönt och viktigt att kunna slappna av också. Vi vuxna spelade inte kort denna kväll. Jag satt uppe och slappade lite på kvällen.

Fredag 3/1
Denna morgon skiljde sig inte åt från de tidigare. Vår lilla familj sov faktiskt rätt länge även idag. Lite ovanligt för att vara oss. Jag var inte klar med frukosten förrän strax före klockan tio. Efter frukost så badade jag med Emilia och Frida packade lite. Även denna dag blev det blandade rätter till lunch. Vi var överens om att det var bättre att äta det vi hade i frysen än att åka och köpa ny mat.

Efter lunch så badade vi lite mer och även lite mer packning. Sedan var dock morfar, Frida och jag trötta på att vara hemma. Vi åkte till Fort Myers och där besökte vi HobbyLobby. Frida passade på att köpa lite pysselsaker. Sedan åkte vi till varuhuset TJ Maxx men där hittade vi inte nåt alls.

Därefter blev det att åka tillbaka till Walmart i Cape Coral. Här köpte vi frukt, vatten och snacks för bilresan och den kommande hotellvistelsen. Detta då vi antog att det skulle vara mycket billigare än att köpa i närheten av hotellet.

Väl hemma igen så badade vi lite mer och det var inte helt klart om vi skulle bada något på lördag morgon innan vi åkte. Detta skulle alltså kunna vara det sista poolbadet i huset i Cape Coral. Emilia var sugen på morgonbad innan vi åkte sa hon.

Efter badet så packade de flesta av oss fler saker och vår familj bestämde att packa kläder för Miami-vistelsen i en gemensam resväska. Detta för att vi skulle kunna ha kvar våra andra resväskor i bilen och slippa dra med dem upp till hotellrummet.

Middagen blev en stor restbuffé av sådant vi behövde tillaga och sådant som vi hade kvar i kylen. Det blev helt enkelt allt möjligt... :-) När jag nattade Emilia så passade Frida på att slänga i en tvättmaskin. Många var trötta och det innebar att jag faktiskt satt uppe själv i knappt två timmar. Det var skönt med lugnet och tystnaden. Vid 23-tiden så gick även jag och la mig.

Lördag 4/1
Denna morgon ringde klockan halv åtta. Vi gick upp för att äta frukost och eventuellt poolbad. Emilia var dock inte sugen alls på poolbad. Detta gjorde att vi kunde packa ner alla poolsaker och badkläder.

Därefter blev det hårtvätt och dusch för Emilia och Frida. Jag passade på att raka mig och sedan duscha jag också. Sedan startade den stora packningskarusellen där allt det sista skulle packas ner och sedan skulle vi få plats med allt i bilen.

Strax efter klockan tio åkte vi ifrån huset och satte kursen mot Miami. Väl i bilen (efter drygt 20 minuters bilfärd) så blir jag tillfälligt orolig att jag hade missat att packa med en del saker men när vi väl var framme i Miami så var allt med till min stora lättnad.

Vi var framme på hotellet strax efter halv två. Hotellet var inte jättefräscht men låg bra till nära stranden i Miami Beach. Vi valde att äta lunch på hotellet och denna var inte bra. Inte alls värt pengarna måste jag ärligt säga.

Emilia, mormor och jag badade i poolen efter lunchen. Den var inte jättevarm och inte heller jättefräsch men ändå okej att svalka sig i. Morfar och Frida gick till Starbucks under tiden och köpte kaffe. Det behövde de kändes det som...

Efter att kaffeköparna kommit tillbaka till hotellet så gick vi alla, förutom mormor, till stranden och badade i havet. Det var denna upplevelse som gjorde hotellet värt pengarna. Just att det ligger hyfsat nära stranden och att de har ett välfungerande system med poolhanddukar och strandstolar som man får låna. Vi dök och hoppade i vågorna i drygt en timme. Därefter gick vi tillbaka till hotellet och duschade av oss allt salt och även poolvattnet.

När vi var fräscha igen så bestämde vi oss för att äta middag i själva centrum i Miami Beach. Det smidiga är att staden har gratisbussar som heter Miami Beach Trolley. Dessa går ungefär en gång per kvart och linje. Med andra ord eftersom det finns fler linjer så fanns det två stycken som vi kunde välja på när vi skulle åka och äta middag.

Middagen åt vi på en restaurang som hette Rosinella. Maten var bra och servicen lika så. Det märktes dock att det var lördagkväll för det var många festklädda personer ute och även vissa som kläddes sig rätt så utmanande måste jag säga. Vi var hemma på hotellet strax efter klockan åtta. Bussturen från stan och hem var lite märklig för Emilia var väldigt övertrött och gapskrattade åt minsta lilla roliga sak...

Det tog dock ett tag för Emilia att somna denna kväll. Hon somnade inte förrän strax efter klockan 22. Sängarna på hotellet var bra måste vår familj intyga. Vi sov rätt bra denna natt.

Söndag 5/1
Vi vaknade vid halv åtta denna dag och gick ner för att äta frukost på hotellet. I vårt pris för hotellet så ingick frukosten. I ärlighetens namn måste vi säga att frukosten var riktigt dålig. Ett genomsnittligt svenskt hotell erbjuder en lyxfrukost i jämförelse. Emilia åt inte mycket alls och det förstår jag. Vi vuxna åt av ren självbevarelsebedrift.

Denna dag skulle vi åka till köpcentret Saw Grass Mills och det var en bilfärd på ungefär 45 minuter. Vi var framme vid kvart i elva. Det visade sig att vi var där innan det öppnade. Det öppnade visst klockan elva på söndagar... Det innebar att vi kunde hänga på låset och Emilia var därmed först in i en av butikerna :-)

Här köpte vår familj kläder och lite annat samt att Emilia köpte ett gosedjur till. Måste även nämna att vi var tvungna att köpa en resväska också. Detta för att få plats med allt vi handlat under resan... så illa var det faktiskt :-) Men Frida hade hoppats att hitta mer att köpa än vad hon gjorde.

Vi åt lunch på den så kallade foodcourten och det är någonting som jag gillar med dessa amerikanska köpcenter. Alltså att alla kan hitta någonting som de vill äta och sedan så kan man sitta vid samma bord. Riktigt bra tycker jag! Oscar valde dock att hoppa över lunchen eftersom han var dålig i magen denna dag.

Vi var hemma vid halv fyra. Vi packade upp allt som vi hade köpt och vid halv fem så gick vår ner familj ner till havet och badade. Havsbadet var fantastiskt och det tyckte vi alla. När vi badade så såg vi Lufthansas plan från München flyga över oss inför landningen i Miami och då insåg vi att det bara var två dygn kvar innan vi skulle åka hem.

Vi gick tillbaka till hotellet vid halv sex och duschade av oss saltet. Därefter så sammanstrålade vi med mormor och morfar. Vi skulle återigen ta en tur med gratisbussarna in till centrum. Denna gång blev det middag på Catalina Hotel och mer specifikt deras restaurang Maxine's Bistro & Bar. Maten var riktigt bra tyckte vi bra. De hade mycket att göra och det märktes lite grann för servicen brast ett par gånger. Men återigen, maten var riktigt bra. Jag åt en burgare som var väldigt fin.

Efter middagen så åkte vi hem med bussen. På dessa bussar har det också varit en hel del svenskar faktiskt. Det visar hur liten världen är. Vi var hemma strax före klockan halv nio denna kväll. Frida borstade Emilias hår under tiden som vi tittade på tv-shop och här fanns det en stege som var lite småintressant ;-) Vi somnade alla mycket mätta och belåtna. Emilia somnade mycket fortare denna kväll.