onsdag 15 januari 2020

Vecka 2 del 1

Måndag 6/1
Denna morgon var det återigen dags för en osmarrig frukost på hotellet. Vi vuxna åt för att få i oss energi. Emilia drack varm choklad och en macka, så hon fick i sig något i alla fall.

Efter frukosten så beslöt sig Oscar, Frida och jag för att vara turister och ägna oss åt sightseeing på South Beach denna förmiddag. Emilia och mormor stannade och myste på hotellet. Vi åkte samma busslinje som tidigare och bytte sedan buss på centrala Miami Beach. Väl framme på South Beach så gick vi till South Pointe Park och det var en fin park vid vattnet. Det stora turistmålet i denna park är dock piren som heter South Pointe Park Pier. Denna pir låg jättevackert vid vattnet och många brukar vara här för att titta när kryssningsfartygen lämnar hamnen men vi var mest här bara för att titta.

Det var väldigt vackert väder denna dag så vi beslöt oss för att ta en promenad på strandpromenaden Miami Beach Boardwalk. Denna strandpromenad är över åtta kilometer lång! Efter ett tag tröttnade vi på att promenera och det blev istället fika på en närbelägen Starbucks. När vi hade fikat färdigt så gick vi lite till men då efterlyste Emilia och mormor oss, så vi beslöt att åka hem till dem.

Det tog ett litet tag att komma hem men vi bestämde oss till slut för att åka och äta lunch på samma restaurang som vi hade ätit middag på igår kväll. Även denna gång smakade maten väldigt bra men servicen var dessvärre inte på topp. När vi väntade på bussen så kom det en regnskur faktiskt.

Vi åkte hem efter den sena lunchen och Frida, Emilia och jag bestämde oss för att vi skulle bada. Oscar och jag gick först till det Starbucks som ligger närmast hotellet och köpte kaffe åt honom och Frida. Det var riktigt skönt att bada i havet och vi stannade kvar ganska länge. Men det roliga har ett slut så vi gick hem för att duscha och sedan packa ännu lite mer.

Denna kväll gick sedan Oscar, Frida, Emilia och jag till en närbelägen restaurang som hette Cantina27. Mormor var inte hungrig så hon stannade hemma. Middagen var bra och vi andra var hungriga. Efter ett tag slog tröttheten till hos Emilia så vi gick hem före de andra.

Emilia somnade rätt fort denna kväll och det var välbehövligt för henne. Frida och jag packade lite till men sedan la vi oss för att slappa och varva ner. Somnade ganska fort denna kväll tror jag.

Tisdag 7/1
Frukosten var även denna morgon lika ocharmig som tidigare. Vi hade bestämt oss för att stanna kvar lite längre än till den ordinarie utcheckningstiden, så Frida och jag packade ihop det sista i vårt rum förutom badkläder och ombyte. Därefter gick vi in med allt till mormor och morfars rum. Det blev väldigt mycket bagage där :-)

När vi var klara med detta så gick alla förutom mormor ner till havet för lite ytterligare havsbad. Vi hoppade i vågorna och ingen av oss ville egentligen åka hem. Jag hade lätt kunnat stanna kvar ett bra tag till i Miami. Efter badet så gick vi upp till mormor för att duscha och byta om, samt packa i ordning ombyten som skulle ligga i handbagaget.

Typ klockan halv två checkade vi ut från hotellet och satte oss i vår hyrbil. Det tog knappt tjugo minuter att åka till flygplatsen och det är riktigt smidigt. Väl på flygplatsen så lämnade vi tillbaka hyrbilen och packade upp alla väskor på bagagevagnar. Sedan började den långa promenaden till incheckningen. Eftersom mormor har rullator så fick vi en snabbare incheckning än andra och all sparad tid är bra tid.

Säkerhetskontrollen gick relativt snabbt men personalen gav inkonsekventa besked om vad som skulle vara kvar i handbagaget och vad som skulle tas upp. Vid halv fyra så köpte vi sen lunch på McDonalds och det märktes att många av oss hade låg energi nu. Det var en liten snarstucken stämning emellanåt... Efter lunchen så fördrev vi ytterligare knappt tre timmar innan det var dags att gå ombord på planet. Tilläggas kan att vi faktiskt inte köpte någonting på flygplatsens taxfree. Vi hittade ingenting som vi ville ha.

1825 så fick vi gå ombord på planet och vi var bland de första ombord. Det är skönt att ha lite tid att finna sig till rätta på sin plats. Flygresan skulle ta drygt åtta timmar pga. goda vindförhållanden. Vi hade alltså medvind denna flygresa :-)

Avresan blev lite försenad för vi hade en mer passagerare ombord än vad det skulle vara. Efter lite förvirring konstaterades det att en överförfriskad man lyckats ta sig ombord. Han avlägsnades och sedan kunde vi lyfta en kvart försenade. Vi var alla rätt trötta och därför var det lite störande att mitt underhållningssystem inte funkade som det skulle göra. Men efter hjälp från personalen så kom det igång som det skulle.

Vid 20-tiden så serverades middagen ombord men det var inte supergott. Egentligen smakar inte någon mat gott ombord på ett flygplan. Efter middagen så släcktes kabinen ner och många försökte slappna av och hitta en bekväm sittposition. Det är inte det lättaste kan jag säga och tyvärr var det alldeles för varmt för att vara skönt. Emilia hade inte heller lätt att slappna av även om hon försökte.

Jag fördrev tiden med att kolla på basket och Emilia tittade på den senaste Mamma Mia-filmen. Vid halv tolv så lyckades Emilia bädda ner sig på golvet framför våra stolar och somna.

Onsdag 8/1
När klockan väl hade passerat midnatt och Emilia sov så kunde jag försöka slappna av. Jag lyssnade på musik och försökte sova. Jag vet att klockan var efter ett när jag slumrade till och jag fick nog sammanlagt mindre än en timmes sömn denna natt. Emilia vaknade till mellan tre och fyra och då fick hon sitta och titta på film resten av flygresan.

Frukosten servades vid åttatiden och den var inte jättegod måste jag ärligt säga. Å andra sidan var jag inte heller speciellt hungrig. Inte heller Emilia var sugen på frukost. Kvart i tio så landade vi på flygplatsen i München och det var skönt att ha lämnat planet.

Vi hade typ två timmar på flygplatsen innan vi skulle gå ombord på nästa plan. Denna tid var vi faktiskt inte jättesociala med varandra utan vi var mest tysta och slitna. Vi bytte även om från shorts eller klänning till byxor.

Flyget till Arlanda gick vid halv ett och på denna flygresa så sov jag bort det mesta av tiden. Jag vaknade när de serverade dryck men sen somnade jag igen. Tror att sömnen också delvis berodde på att det var väldigt varmt i planet. Det var dock riktigt skönt att sova så mycket!

Vi landade på Arlanda vid 14-tiden och det innebar att vi bestämde oss för att boka biljetterna med en tidigare buss än den vi redan köpt biljetter till. Frida köpte biljetterna och sedan köpt vi med oss mat från Max till bussresan. För egen del så kan jag säga att bussresan var sval och skön. Detta i kombination med musik och trötthet gjorde att jag sov minst tre av de de drygt fyra timmar som bussresan tog. Detta var riktigt gött!

Vid kvart över åtta så kom vi till busstationen och där stod Anna och Micke med varsin bil. Vi fyllde upp bilarna med allt bagage och åkte hem. Klockan 2045 var vi hemma efter knappt fyra veckors resa...

Emilia åt en macka innan vi bäddade ner henne i vår säng. Därefter packade Frida och jag upp en del av tvätten och det vi handlat men strax före klockan 22 var även vi i säng. Jag somnade riktigt, riktigt fort denna kväll!

Torsdag 9/1
Klockan 0645 ringde klockan denna morgon och vi var alla trötta. Frida och jag tyckte synd om vår trötta Emilia som skulle till skolan denna dag. Vi samarbetade och Emilia kom till slut iväg till skolan. Jag följde henne i klassrummet och där blev hon välkomnad av sina klasskamrater.

Frida och jag åkte hem och åt frukost. Sedan ägnades tiden åt uppackning, tvätt och jobb för min del. Jobbet bestod främst i att börja beta av alla mejl som jag hade fått. Drygt 200 obesvarade mejl var det som skulle hanteras.

Klockan 1320 åkte vi och hämtade Emilia och det var en sliten tjej som mötte oss. Vi hade dock ett behov av att handla så vi åkte till Ica Kvantum och handlade. Det blev en del och Emilia höll humöret  uppe bra trots allt.

Därefter åkte vi hem och packade upp det vi hade handlat. Emilia slappade i soffan och jag fortsatte tvätta. Frida åkte iväg till en kompis och hon kom hem vid 18-tiden. Då hade hon med sig ett gammalt hörnskåp som vi skulle ha i matrummet. Under tiden som Frida varit iväg så hade jag lagat mat och Emilia hade duschat.

Vi åt middag tillsammans framför tv:n och kollade videor med JLC. Därefter så var det dags för Emilia att sova men hon kom inte i säng förrän klockan halv nio. När väl Emilia låg i sängen så flyttade Frida och jag om nere i matrummet.

Vid halv elva så låg vi i säng och jag sov skönt denna natt. Tyvärr sov inte Frida bra alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar