lördag 21 december 2019

Vecka 50

Måndag 9/12
Denna måndagsmorgon var det en vanlig jobbmorgon som väntade. Det innebar att jag gick upp och gjorde mig i ordning och sedan så väckte jag Emilia och Frida. Därefter blev det en promenad till bussen och jag var framme på jobbet strax före klockan halv åtta.

Jag hade mycket att göra så jag satte mig vid datorn. Ganska tätt inpå kom min kollega Eileen dit och hon började också att jobba. Några minuter senare ringde en kollega och undrade var vi var... vi hade helt glömt bort att vi skulle träffas på Clarion Plaza och äta frukost! Vi fick snabbt ta på oss ytterkläderna och gå dit :-)

Vi träffades där klockan tjugo i åtta och sedan åt vi hotellfrukost fram till strax före klockan halv nio. Det var mina kollegor Annika, Karin, Miriam, Eileen och jag. Väl tillbaka på jobbet så gick arbetsdagen åt till möten. Jag hade totalt fem olika möten via Skype och dessa handlade om allt mellan himmel och jord.

När klockan var tre så var det dags att sluta jobbet och önska mina kollegor god jul och gott nytt år! :-)

Strax före klockan halv fyra så var jag på fritids för att hämta Emilia. Vi tömde Emilias fritidslåda och tog med alla hennes saker hem. Innan vi började tömma lådan så fick Emilia pyssla färdigt hennes julgranskaramell. Vi tog sedan årets sista promenad hem från fritids.

Morfar kom förbi på ett kort besök och hämtade pengar till Annika. Frida hade sålt saker och istället för att sätta in dem så fick mormor dem och Frida fick digitala pengar. Lite senare på kvällen så kom han förbi och fick håret klippt. Jag hann även med att tvätta två maskiner idag.

Frida och jag kopplade av lite hemma men Emilia kom ner och sa att hon inte kunde sova. Vi förstod att det var resfeber så Frida gick upp och la sig bredvid Emilia. Frida skickade ett meddelande ganska snart efter att hon hade lagt sig och Emilia hade somnat rekordfort. Jag gick upp och la mig vid elva-tiden och somnade riktigt fort när väl huvudet landade på kudden.

Tisdag 10/12
Denna dag skiljde sig från de vanliga arbetsdagarna då jag skulle jobba hemma idag. Hela dagen skulle ägnas åt möten via Skype och då vi har ont om mötesrum på kontoret så bestämde jag mig för att det var lika bra att jobba hemma.

Emilia och jag gick upp vid tjugo i sju och Frida fick sova till halv åtta. Denna morgon körde Frida och jag Emilia till skolan och sedan åkte vi hem igen. Frida fick skjuts till jobbet av Oscar men Frida hann packa lite grann innan.

Min mötesdag började halv nio och sedan höll den på till halv tre. Det var skönt att lunchmatsalen denna dag var vårt eget kök :-) Klockan tjugo i tre så hämtade jag Emilia på fritids med bil. Under arbetsdagen så hann jag också med att tvätta en liten tvätt.

Efter att jag hade hämtat Emilia så blev det till att göra i ordning henne för ridningen. Även denna gång blev det Ville för Emilia. Det märktes dock att Emilia hade stämplat ut mentalt. Hon var inte alls fokuserad och lite ängslig när det var dags för galopp.

Vi åkte hem från ridningen i normal tid. Emilia gick och duschade och jag lagade köttfärssås med spaghetti. Jag tog även fram lite mer kläder och saker inför resan. Emilia och jag åkte sedan till Bergvik och hämtade Frida när hon slutade vid 20-tiden.

Väl hemma så var det dags för Emilia att sova men även denna kväll kunde inte Emilia somna så jag gick upp och la mig hos henne. Även denna kväll somnade hon fort. Under tiden som Emilia låg min arm i sängen så passade Frida på att boka vår vistelse på Universal i Orlando. Detta ser vi fram emot väldigt mycket!

Onsdag 11/12
Denna morgon var nästan likadan som dagen innan. Emilia och jag gick upp vid halv sju och Frida strax därefter. Idag skulle vi lämna Frida på busshållplatsen vid tio i åtta och sedan körde jag Emilia till skolan. Hon var där i tid och det var bara för mig att åka hem.

Väl hemma så förberedde jag frukost och tvätt av sängkläder. Klockan halv nio drog dagens första möte igång och det höll på till strax efter klockan elva. Det var riktigt skönt att kunna kombinera möte och arbete! Tvätten av våra sängkläder pågick för övrigt under hela dagen...

Ett annat av mina möten blev inställt så jag kunde hämta Emilia när skoldagen var slut klockan 1320. Vi hade med oss kassar så vi kunde packa ner alla kläder och andra saker från hennes klassrum och kapprum. Eftersom hennes kläder på skolan var lortiga så hann jag med att tvätta dem också under dagen. Det var skönt att få klart med det så att de är rena när vi kommer hem från USA.

Jag såg även till att packa färdig min packning under eftermiddagen. Vid halv fem-tiden så kom en av granntjejerna förbi och där var Emilia fram till klockan blev halv sju. Under denna tid så hann jag torka det sista av tvätten.

Eftersom Emilia ville vara kvar och leka med Nell och Mio så fick jag ta bilen själv. Först åkte jag till Erik som hade beställt öl åt oss båda. Vi hann även önska varandra god jul och gott nytt år. Därefter var det dags att åka till Bergvik och hämta Frida. På vägen tid så körde jag för första gången om en lastbil utan att Frida var med i bilen! Det är stort!

Väl hemma så hämtade vi Emilia och gav henne mat och fick lilltjejen i säng. Jag såg till att föra över alla filmer som Emilia ville ha i sin iPad och detta tog faktiskt lite tid. Det innebar att jag inte var klar förrän strax efter elva-tiden. Under tiden som jag höll på med detta så tog jag även en dusch. Jag somnade nog strax efter halv tolv denna kväll.

Torsdag 12/12
Denna morgon vaknade vi vid halv åtta. Det märktes att vi alla visste att det var en lång resdag idag. Vi var lite tysta, stingsliga och glada samtidigt. Mycket känslor i luften! Förmiddagen gick åt till att göra den sista packningen för USA-resan och även att packa bilen.

Klockan tolv hämtade vi Anna som skulle låna vår bil under tiden som vi var i USA. Anna och Frida släppte av Emilia och mig på stan för vi skulle köpa lunch inför bussresan. Vi vuxna skulle äta sallad från Grön och Emilia skulle ha mat från McDonalds. Mellan dessa matköp hann Emilia och jag även med att gå förbi mitt kontor och kissa lite.

Vi anslöt sedan till de andra vid busstationen. Vid 13-tiden gick vi på bussen och sedan tillbringade vi drygt fyra och en halv timme ombord på denna buss. Bussresan gick åt till att äta lunch, lyssna på musik, spela lite FM20 och prata med min dotter. Det kom även ett mejl som sa att Veronica Maggio skulle spela på konserten i Oslo som Emilia och jag ska på i juni och detta blev Emilia glad över.

Väl framme på hotellet så checkade vi in och en knapp halvtimme senare var vi och badade i hotellpoolen :-) Det var kallt till och från poolen och det droppade riktigt kallt kondensvatten på oss från pooltaket... men det var skönt och mysigt. Vi åkte därefter upp till rummen, duschade och bytte om. Sedan åt vi middag på hotellet och den var riktigt god. Vid halv tio så var alla i säng.

Fredag 13/12
Denna dag ringde klockan redan 05 och jag kände mig väldigt trött men det var bara att gå upp. Vid kvart i sex så var vi klara för frukost och då ringde vi till mormor och morfar. Det visade sig att vi väckte dem ;-) Det innebar att vi träffades nere på frukosten lite senare. Ingen av oss var egentligen speciellt hungriga men vi åt lite grann i alla fall.

Vid halv sju så gick vi iväg för att checka in. Själva incheckningen gick bra men sedan tog resten av processen tid och vi kom till gaten när de redan hade hunnit få ombord de flesta passagerarna. Det gjorde i och för sig inte så mycket men svärfar var väldigt stressad över att vi var ute i sista stund.

Den första flygresan gick bra och vi var framme i tid men den var verkligen inte något speciellt över huvudtaget. Ganska ordinär resa faktiskt. Det viktiga var dock att allt gick bra och att vi var framme i tid samt att vårt bagage var med så långt.

Vi var som sagt framme i München i tid och till följd av att mormor har rullator så fick vi handikapp-service på flygplatsen. Det gjorde att alla kontroller gick väldigt fort och det var skönt. För egen del innebar det att jag hade tid för ett ordentligt toabesök. De som känner mig vet att det är viktigt för mitt välmående...

Klockan tjugo över elva så fick vi gå ombord på planet som skulle ta oss till Miami. Till följd av ett omfattande snökaos på flygplatsen så lyfte vi inte förrän strax efter klockan kvart över ett. Det innebar en rejäl försening eftersom vi egentligen skulle ha lyft klockan tio i tolv...

Till följd av den försenade avfärden så blev ankomsten till Miami också försenad. Vi landade fem över sex amerikansk tid istället för tio i fem. Själva flygresan var faktiskt riktigt tråkig även om det fanns ett par bra filmer att titta på. Strax innan landning hann jag ta ett fint kort på en spektakulär solnedgång. Bilden finns på min Instagram.

På flygplatsen i Miami så fick vi också lite snabbare service till följd av att mormor egentligen ska ha rullator. Det innebar att hon fick åka rullstol och det gjorde att immigrationen bara tog en kvart mot nästan normala två timmar. Vi hade relativt flyt med bagaget också denna gång och uthämtningen av hyrbilen tog bara tio minuter också.

Första kvällen så skulle vi bo på hotell i Boca Raton och där var vi framme vid 21-tiden. Vi var på rummet vid 2110 och 2120 så sov Emilia. Inte konstigt alls och det var skönt för henne att få sova. Frida och Oscar tog en sen middag i restaurangen och Frida kom sen upp med en pizza till mig. Jag åt den rätt snabbt och vid 2230-tiden så var även jag i säng. Vet att jag somnade väldigt fort i det svala hotellrummet.

Lördag 14/12
Denna morgon vaknade vi strax efter klockan 06 amerikansk tid. Vi hade alla tre sovit rätt bra denna natt och det var skönt. Vid 07 gick vi ner för att äta frukost. Det fanns inte jättemycket att välja på men det mättade och det var det viktigaste. Emilia och jag tog även en kort promenad runt hotellet när hon tröttnat på frukost...

Vi gick sedan upp till rummen men då beslöt sig morfar, Emilia och Frida för att ta en promenad. Jag la mig i sängen och tittade på dagens Liverpool-match som hotellet påpassligt visade :-) Det kändes rätt bra som morgon-tv faktiskt!

Vid nio-tiden så checkade vi ut och packade bilen igen. Nu skulle vi ut på de amerikanska vägarna i nästan fyra timmar. Emilia och jag satt längst bak i bilen och fördrev tiden med att räkna bilar och skyltar. Strax före klockan ett så blev det lunch på McDonalds i en ort som hette Lake Wales.

Efter lunchen så fick vi klartecken att åka till huset och det var vi alla glada över. Vi var i huset strax före halv tre. Vi packade ur bilen och efter några minuter så hade Emilia slängt sig i poolen :-) Under tiden som hon badade så åkte Frida, mormor och jag till Walmart för att storhandla. Det blev en rejält fylld kundvagn denna gång! Vi handlade fryspizza till middag denna kväll.

Vid 21-tiden så hade de flesta av oss faktiskt krupit i säng då vi var trötta. Det var riktigt skönt att få lägga sig denna kväll.

Söndag 15/12
Detta blev den första morgonen med frukost i huset och det var mysigt att äntligen vara på plats. Förmiddagen gick åt till lite återhämtning och poolbad för Emilia och mormor.

Vi gjorde sedan en favorit i repris och besökte Disney Springs. Där strosade vi omkring och började acklimatisera oss med USA på riktigt. Vi shoppade lite och sedan åt vi lunch på samma ställe som för två år sedan. Varför ändra ett vinnande koncept liksom? Emilia köpte även en fin svart och guldig ryggsäck med Mimmi-öron.

Därefter åkte vi hem till huset och då blev det poolbad även för föräldrarna. Emilia körde vattengympa med oss i den kalla poolen. Frida och jag åkte sedan till Publix för att handla det som vi missade att handla dagen innan. Jag passade även på att köpa öl i deras craft beer-hylla. När vi kom hem så blev det dags att äta och mormor hade lagat pasta med skinksås.

Jag nattade Emilia och vi andra satt sedan uppe i någon timme till innan det blev dags att lägga oss. Vid halv tio-tiden så låg alla i säng även denna kväll. Detta med anledning av att vi skulle upp rätt tidigt på måndagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar