söndag 29 december 2019

Vecka 52 del 1

Måndag 23/12
Denna dag tillbringade vi vid poolen efter frukost. Det var skönt att bada även om det var lite blåsigt. Jag måste säga att det är hur skönt som helst att ha ett hus med pool. Frågan är ju hur mycket man skulle bada om vi faktiskt hade ett hus med pool hemma?

Efter lunch så skulle hela gänget åka iväg och handla men först skulle Frida till ett postkontor för att posta julkort till två av hennes vänner i Alabama. När vi hade gjort detta ärende så åkte vi till Walmart för att handla.

På Walmart var vi faktiskt ganska länge och vi handlade många olika saker samt framförallt annat mat. Det går åt mycket mat... men trots att Walmart är ett så stort varuhus så hittade vi inte allt som vi behövde. Av den anledningen så fick morfar och jag handla på det intilliggande Publix och där kompletterade vi med det sista på listan. Jag hittade även en rolig julklapp till Frida på Walmarts spritbutik och det var en kylklamp fylld med Jägermeister ;-)

Efter handlingen så åkte vi hem och då blev att packa upp allt och sedan slängde vi oss i poolen igen. Det var skönt att svalka sig! Middagen bestod denna kväll av en pastasås med lövbiff och pasta till denna. Under kvällen gjorde även Frida och Emilia i ordning vår lilla julgran.

Jag nattade Emilia och vi tittade lite på Youtube i sängen. Det var mysigt. Kvällen tillbringade vi vid köksbordet och bara kopplade av och pratade. Vid 22-tiden så var vi alla i säng.

Julafton 24/12
Denna julaftonsmorgon vaknade vi strax efter klockan 07 och vi låg kvar lite i sängen. Denna dag åt vi frukost tillsammans och innan klockan var 10 så hade vi delat ut dagens paket. Jag fick en ölöppnare från Simpsons och det är jag nöjd över. Vi har bestämt sedan tidigare att denna jul så blir det inte några större julklappar eftersom resan till USA kostar så mycket pengar.

Vi badade så klart också i poolen innan det var dags för lunch. Det var varmt och skönt i poolen och därför blir varje poolbad minst en timme långt. Emilia hann även med lite läxskrivning under dagen. Efter lunchen behövde vi kompletteringshandla lite grann och därför åkte Oscar, Frida och jag till en ny Publix där vi inte hade varit tidigare.

Väl hemma igen så blev det ytterligare ett dopp i poolen. Denna kväll åt vi kotlett, ugnsrostad potatis och sås till middag. På kvällen så spelade vi kort när Emilia hade lagt sig. Efter någon timme kom hon upp och då fick hon ligga på golvet hos oss under tiden som vi spelade klart. För att få Emilia att somna så la sig Frida bredvid Emilia och det innebar att jag fick sova själv denna natt och det var riktigt skönt att ha gott om plats!

Juldagen 25/12
Denna dag vaknade vi vid halv åtta-tiden och jag hade sovit riktigt bra eftersom jag hade haft gott om plats och även bara sovit med lakan. En riktigt skön sömn denna natt måste jag säga!

Vi åt frukost tillsammans och eftersom USA firar sin riktiga julafton idag så innebar det att våra planer bara var att vara hemma faktiskt. Denna dag var det riktigt fint väder vilket gjorde att vi tillbringade mycket tid i och runt poolen. När morfar gick ut på en promenad efter lunch så ville Emilia fortsätta att bada och det fick hon göra. Efter ett tag gick hon in och då spelade mormor, Frida och jag ett tärningsspel som heter Qwixx XL och det är kul.

Till middag åt vi köttbullar, korv och fläskytterfilé som var riktigt god. Till detta hade vi klyftpotatis, sparris och sås. Alla åt med stor aptit och Emilia åt kanske lite för mycket av goda... när jag hade nattat henne så kom hon upp efter ett tag och sa att hon mådde illa. Av denna anledning så gick Frida och la sig med Emilia.

Detta innebar att mormor, morfar och jag spelade kort själva. Vi satt faktiskt uppe ända till strax före elva! Det har inte hört till vanligheterna på denna resa. Jag somnade nog vid midnatt tror jag.

Annandagen 26/12
Denna morgon vaknade vi strax efter klockan åtta. Frukosten var snabb och effektiv denna morgon för idag skulle vi på utflykt till två öar i närheten av Cape Coral. Det innebar att vi packade badväskan, vatten och tog på oss solglasögon :-)

Klockan fem i tio åkte vi alla iväg med bilen. Målet för dagens bilresa var öarna Sanibel och Captiva. De ligger omkring fyra och halvt mil härifrån och med anledning av att det var fantastiskt väder och mycket trafik så tog det nästan 75 minuter att köra denna sträcka. Det som är bra är att dessa öar går att nå med bil då det går broar till de båda öarna.

Vårt första stopp blev på ön längst bort från oss som heter Captiva Island och närmare bestämt på Alison Hagerup Beach Park. Här var vi inte ensamma om jag säger så. Vi var faktiskt fräcka nog att parkera på postkontorets lokala parkering...

På stranden var det mycket folk och det är inte svårt att förstå med tanke på hur vackert det var där. Solen sken, kritvit sandstrand och klarblått vatten. Helt fantastiskt faktiskt. Vattnet var inte jättevarmt men vi badade rätt länge ändå. Med vi menar jag Frida, Emilia och mig själv. Mormor klarade inte av det pga. sin onda axel och morfar badade också en kortis. Riktigt roligt, då det inte är ofta han badar.

Jag var i vattnet hela tiden men Emilia och Frida tog sig tid till att plocka massor av snäckor. Helt plötsligt började folk ropa om delfiner och det visade sig att en vild delfinfamilj simmade förbi oss, bara tio meter bort. En häftig upplevelse måste jag säga!

Vid kvart i två var det dags att packa ihop och hitta ett lunchställe. Vi fick åka tillbaka till Sanibel för att hitta ett ställe som hade plats för oss. Stället som vi hittade hette The Great White Grill och där var det riktigt svalt och skönt. Maten och ölen var bra måste jag säga.

Efter maten så tankade vi på macken tvärs över gatan och där köpte vi även lite mer vätska med oss för bilfärden hem. Men innan vi lämnade vi ön så stannade vi till på en snäckbutik som hade det fyndiga namnet She Sells Sea Shells. Namnet på butiken var betydligt bättre än butiken i sig. Vi köpte ingenting alls faktiskt och vi satte oss sedan i bilen för att åka hem till huset.

När vi kom hem var vi riktigt slitna, i alla fall Oscar, Emilia och jag så vi bestämde för att stanna hemma. Mormor och Frida åkte iväg för att shoppa en halvtimme efter att de hade släppt av oss. De hann typ med en toapaus :-)

Emilia var helt slut så hon satt och spelade Star Stable på min dator under tiden som jag surfade på min padda. Vid halv sex-tiden så åt Emilia middag och sedan så duschade Emilia och jag. Detta då vi behövde tvätta bort solkrämen och allt salt på huden efter havsbadet. Emilia behövde även tvätta sitt hår då det var några dagar sedan sist.

Efter badet så satt Emilia och pratade med morfar under tiden som jag tvättade ett par maskiner med handdukar. Det tog även tid att skölja ur badkläderna och badskorna.

Emilia somnade själv denna kväll men först efter att mormor och Frida kommit hem från shoppingturen. Frida hade fyndat tre fina väskor från Michael Kors till riktigt bra pris. Vi spelade sedan kort och denna kväll blev vi inte klara förrän strax före klockan tolv faktiskt. Väldigt sent för att vara oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar