tisdag 24 december 2019

Vecka 51 del 1

Måndag 16/12
Denna morgon ringde klockan kvart i sex för idag skulle vi göra någonting som vi hade sett fram emot ända sedan vi bestämde oss för att göra denna resa. Idag skulle vi göra en favorit i repris och åka till Discovery Cove för att bada och simma med delfiner.

Vi gjorde detta även för två år sedan när vi var här i Florida. Vi tyckte att det var riktigt mysigt och härligt så detta var en av de saker som vi bestämde oss för att göra igen! Det som är lite annorlunda är att all mat och dryck ingår i priset och det är för att man inte ska behöva hantera pengar inne i parken. Det enda som kostar är det man eventuellt vill shoppa. Det innebär att vatten, läsk, vin och öl ingår så man får ta hur mycket man vill... det utnyttjar väldigt många. Vi åt några småpåsar med chips var.

Strax före halv sju så rullade vår hyrbil iväg med fem förväntansfulla resenärer. Vi visste att vi var tvungna att åka tidigt för att inte fastna i den värsta rusningstrafiken. Bilresan gick bra och strax före kvart över sju var vi på plats. När vi anlände dit så blev vi incheckade och fick reda på att vi skulle få simma med "vår" delfin klockan 0950.

Vi gick till restaurangen och åt frukost. Det finns lite allt möjligt att välja på och det mesta är typiskt amerikanskt frukostkäk. Egentligen ingenting som är supergott men Emilia gillade verkligen den friterade potatisen och jag får säga att jag gillade fruktsalladen.

Efter frukosten så gick vi för att hämta de livvästar som man är tvungen att ha på sig hela tiden. Det är antingen det eller en våtdräkt och med tanke på att det skulle bli varmt så var det aldrig aktuellt med våtdräkt. Det som är bra är att man måste smörja in sig med den speciella solkräm som är speciellt framtagen för att vara så bra som möjligt för djuren och fiskarna i parken.

Klockan 09 så fick vi börja bada och då valde vi att simma och snorkla i det konstgjorda korallrevet med rockor och andra färggranna fiskar. Även snorkelutrustningen fick vi låna gratis. Vi var där i en dryg halvtimme innan vi gick mot informationen för delfinturen. Vi var tvungna att fylla i en del papper där parken friskriver sig från allt ansvar om något skulle hända.

Runt 10-tiden så fick vi möta vår delfin Thelma som vi skulle få simma med. Hon hälsade på oss och det visade sig att Thelma är åldersdamen bland alla delfiner. Vi fick varsin simtur men då mormor hade ont i axeln så avstod hon och därmed fick Emilia två simturer! Riktigt ruskigt tycker jag! :-) Efter simturen så fick vi även träffa delfinen Luna och Emilia blev förtjust.

När vi var klara med detta så omgrupperade vi till en annan av parkens stränder och det blev vår hemvist för resten av denna tid i parken. Det var från denna vi utgick när vi skulle äta lunch, flyta runt i den strömmande floden och mata fåglarna. Här tillbringade vi många timmar och runt klockan fyra så var det dags att åka hem.

Bilresan hem tog tid för det var väldigt mycket trafik. Vi stannade även till en snabbis på Publix men här stannade morfar och Emilia kvar i bilen. När vi kom hem duschade vi och sedan så åt vi köttfärssås till middag. Då många av oss var trötta så stannade vi inte upp speciellt länge denna kväll.

Tisdag 17/12
Även denna morgon vaknade familjen innan klockan 06 men vi låg kvar i sängen och myste lite. Strax före klockan 08 åt vi frukost tillsammans. Vi kopplade av ända fram till lunch med bad och slappande. Vi åt rester till lunch och sedan duschade vi.

När vi klara med detta så var det dags för dagens utflykt och idag var det dags för en tur till Florida Mall. Det var en del trafik men vi var där typ till klockan två. Målet med denna shoppingtur var dels att Emilia skulle göra sig ett nytt gosedjur på Build-a-Bear och Frida och jag skulle köpa oss nya iPads på Apple Store.

Svärmor, svärfar och Frida var fikasugna så de gick till Starbucks för att fika men Emilia var totalt inställd på att göra ett gosedjur så hon och jag gick dit. I butiken så gjorde Emilia det gosedjur som hon ville ha och tur var väl det. Hon köpte även kläder till hennes nya gosedjur som fick namnet Luna. När Luna var född så var Emilia lugn och hon och jag gick för att möta upp de andra. De andra var shoppingsugna så de gick iväg för att göra det men Emilia och jag gick till Haagen-Dazs och köpte en chokladmilkshake. Det var välbehövligt med energi för oss båda.

När vi hade fikat så sammanstrålade vi med de andra igen och nu gick vi alla till Apple-butiken men pga. ljudvolymen så stannade mormor och morfar utanför. Frida och jag kom snabbt fram till vad vi skulle ha (nya iPad minis) men det tog en lång, lång stund innan vi fick hjälp att handla. Efter mycket om och men så blev det nya paddor för oss båda och även ett par nya AirPods till Frida.

Vi var alla ganska slitna så vi gick på toa och sedan satte vi oss i bilen för att åka hem. Bilturen tog typ 45 minuter. När vi var hemma så gjorde mormor färsbiffar med potatis. Emilia har dock svårt för att inte hennes sås smakar som hemma i Sverige så hon åt pasta, köttfärssås och parmesan istället.

Efter middagen så packade Frida och jag ner det som vår lilla familj skulle ha för de kommande två dagarna på Universal. Vi packade detta i en liten resväska och vi packade även ner chips, frukt och godis i en ryggsäck. Jag nattade även Emilia och vi läste i den bok som vi läser varje kväll. Det är en serie om fyra böcker och vi håller på med del två.

Strax före klockan halv tio så hade Frida lagt sig och jag la mig en timme senare. Denna kväll somnade alla relativt fort och vi var inställda på ännu en tidig morgon imorgon.

Onsdag 18/12
Denna morgon ringde klockan återigen tidigt, närmare bestämt 0545. Jag gick upp och gjorde mig i ordning och resten av familjen kom också snart upp. Vi åt lite grann till frukost för ingen av oss var egentligen hungrig. Strax efter halv sju så satte sig morfar vid ratten eftersom han skulle köra oss till hotellet denna morgon.

Hotell kanske ni undrar? Ja, det visade sig att det faktiskt blev billigare att boka ett paket med en hotellnatt för oss tre och tidig entré till parkerna samt obegränsat expresspass än att köpa expresspassen och vanlig entré. Det innebar att strax före halv åtta denna morgon så anlände vi till hotellet där vi skulle bo en natt.

Vi "förcheckade in" på hotellet fast vi fick inte rummet (precis som det ska vara), lämnade väskan i bagagerummet och gick för att hämta ut våra "passerkort" som vi skulle ha till parkerna och till rummet. Därefter tog vi en "tuk-tuk" till parken. Vi sparade in några minuter på detta men framförallt gjorde vi det för att det var mysigt.

Den första delen av denna dag kan bäst beskrivas som kall och fuktig... den stora fördelen med detta innebar att det inte var jättemycket folk där inledningsvis. Den första parken som vi gick till var Universal Studios Florida och dagens allra första attraktion blev "Despicable Me Minion Mayhem" och den var rolig även för mig. Därefter blev det påfyllning av värme på Starbucks (varm dryck) och det var behövligt för oss.

Efter det att vi hade fyllt på med lite energi så ställde vi oss i kön för att åka med Hogwarts-expressen från Kings Cross-stationen till Hogsmeade-stationen. Kön tog ungefär 30 minuter och sedan fick vi sitta i en kupé precis som de förväntansfulla eleverna till Hogwarts gjorde. Utanför fönstret såg vi landskapet swisha förbi och i tågkorridoren smög Harry, Hermione och Ron förbi... efter tågresan så var vi framme i Hogsmeade. Hogsmeade är första delen av parken Universals Island of Adventure.

Det första Emilia och Frida gjorde i Hogsmeade var att åka "Harry Potter and the Forbidden Journey" under tiden som jag la vår väska i ett skåp. De hann åka en gång innan vi hann mötas upp och sedan så åkte vi den även en gång tillsammans. Vi åkte även "Flight of the Hippogriff" innan vi hämtade väskan i skåpet. Det var faktiskt så att Emilia och Frida fick åka en gång till utan att köa, för eftersom det inte var många i kön så kunde de gå på direkt igen. Det som också var bra är att förvaring av mindre väskor inte kostar något.

Vi fortsatte sedan mot Jurassic Park-delen. Det var som sagt kallt och efter en del lek så insåg vi att den attraktion som vi tänkte åka inte fungerade. Det blev istället till att köpa lunch och det gjorde vi på restaurangen "The Burger Digs". Frida och jag åt friterad kyckling och Emilia åt burgare. Vi måste alla ha varit hungriga för vi åt under tystnad.

Efter lunchen så fortsatte vi tillbaka till Jurassic Park och nu fungerade attraktionen "Pteranodon Flyers" igen. Emilia och jag stod i kön och eftersom det var kallt så var det inte jättekul att köa. Emilia och jag kom fram efter ett tag och då fick vi åka. Själva åktiden var kanske en dryg minut eller så och ska jag vara ärlig så var den mysig med bra utsikt fast inte så spännande. Emilia delade min uppfattning så hon ville inte åka med Frida också.

Vi ville inte gå längre bort i denna del av parken utan vi fortsatte tillbaka till Hogsmeade och där åkte Frida och Emilia "Flight of the Hippogriff" en gång till. Därefter var det skönt att ha expresspass så att kön till tåget från Hogsmeade till Kings Cross gick snabbt. Nu hade också vädret blivit soligare till vår glädje.

Vi åkte sedan "Fast & Furious – Supercharged" tillsammans och här var det hög musik och massor av folk i bussarna. Denna attraktion var helt okej men recensionerna om den var lite väl överdrivna måste jag säga. Efter att vi hade åkt denna så åkte Emilia och Frida "Revenge of the Mummy" och denna valde jag att avstå eftersom jag lätt blir yr och illamående efter mina hjärnskakningar.

Vi satte oss sedan och fikade på Starbucks och det var välbehövligt. Efter denna fikapaus begav vi oss till dagens stora mål och det var "Diagon Alley"... här fanns det också en hel värld med Harry Potter. Vi tittade lite på shoppingen och sedan skulle vi åka "Harry Potter and the Escape from Gringotts". Här fick jag lämna in väskan i ett skåp som kostade pengar eftersom väskan innehöll lite mer saker nu. Denna åkattraktion var riktigt bra och det gjorde att vi åkte den två gånger efter varandra.

När vi åkt denna och jag hämtat ut väskan så blev det dags för Emilia att bestämma sig för vilken trollstav hon skulle köpa. Hon hade funderat på detta under hela dagen och tittat på trollstavarna många gånger för att kunna fatta rätt beslut. Emilia beslöt sig för att köpa Hermiones trollstav och den var fin. Frida beslöt sig för att titta lite i butikerna och Emilia gick runt i Diagon Alley och utförde olika trollkonster med sin nyinköpta trollstav. Det var det många andra som gjorde också kan jag säga. Väldigt många vuxna (och barn) hade också köpt trollkarlsrockar som de bar med stolthet.

Klockan hade blivit omkring halv fyra när vi gick till nästa värld och det var Simpsons-världen. Här åkte vi attraktionen "The Simpsons Ride" och denna var inte så bra faktiskt. Frida och Emilia åkte sedan "Kang & Kodos’ Twirl ‘n’ Hurl" men eftersom den snurrade så mycket så åkte jag inte den.

Därefter så var det dags för en stor sak i min värld och det var att jag äntligen fick dricka en Duff som Homer gjort i urminnes tider. Den smakade bra och jag tycker att det är synd att man inte kan köpa med sig den hem. Emilia och Frida åkte sedan "MEN IN BLACK Alien Attack" tre eller fyra gånger och under tiden så unnade jag mig ytterligare en Duff. Det blev dock en annan sort denna gång.

Det hade nu blivit mörkt och vi beslöt oss att gå mot utgången. Här uppstådde det dock en liten känslostorm mellan Emilia och Frida så de gick ifrån varandra ett tag. Under denna tid så tittade vi på parkens julparad. Efter ett tag så blev allt bra och Emilia och Frida hann med att åka "Shrek 4-D" också. Under tiden som de åkte denna så gick jag till butiken med Minion-saker och där köpte jag en sak till en av mina kollegor.

Därefter blev det en kort toapaus och sedan gick vi till "kajen" där båtarna till hotellet låg. Vi åkte sedan båt i typ fem minuter och sedan var vi framme på hotellet. Jag gick och hämtade väskan och Frida och Emilia hämtade nya nyckelkort. Vi gick till rummet och där var det skönt att vara. Sängarna var sköna och vi var trötta. 

Vi bestämde oss för att lyxa till det med roomservice denna kväll. Jag gick till hotellets kiosk och köpte dryck. Strax därefter kom maten. Vi åt maten och efter det så blev det dags för Emilia att sova. Jag passade på att gå på toa och när jag kom ut därifrån kvart över nio så sov båda mina flickor i varsin säng. Jag ställde min klocka på 06 och sedan somnade jag också väldigt, väldigt fort.

Torsdag 19/12
Denna morgon ringde klockan 06 och jag var både utvilad och trött samtidigt... både Emilia och Frida hade sovit bra också. Frida och jag duschade och strax efter 07 så checkade vi ut, lämnade väskan i bagageinlämningen och vi köpte frukost.

Frukosten åt vi ombord på båten som tog till oss parkerna. Frukosten var mer nödvändig än god men denna dag så sken solen och det gjorde mycket för vårt humör. Eftersom vi hade tidig entré så åkte vi "Despicable Me Minion Mayhem" igen denna morgon. Efter denna åktur så var det dags för lite mer Starbucks och det kunde behövas.

Denna morgon så stod faktiskt vår familj allra längst fram i kön till Hogwarts-expressen. Vi hade bestämt oss för att vara tidiga till attraktionen "Hagrid’s Magical Creatures Motorbike Adventure" som låg i den andra parken. När vi kom fram så var det ändå en timmes kö men vi bestämde oss för att det var lika bra att stå i kön (och jag passade på att låsa in väskan). Efter nästan två timmars köande till ingen nytta (läs trasig attraktion) så lämnade vi kön. Vi åkte istället "Flight of the Hippogriff" och sedan gick vi till Jurassic Park-världen igen.

Det första vi gjorde var att äta lunch på "Thunder Falls Terrace" och denna var inte inspirerande alls. Egentligen hade vi dock tänkt äta på samma ställe som dagen innan men det var stängt så därför blev det detta ställe. Efter lunchen så åkte Emilia och Frida "Skull Island: Reign of Kong" under tiden som jag gick till skåpet för att hämta vår väska. Jag hann faktiskt tillbaka innan de var klara!

Vi skulle sedan ska det blöta äventyret "Jurassic Park River Adventure" som är en sorts Kållerado. Denna var dock ägnat åt Jurassic Park och riktigt bra måste jag säga. Första gången satt vi längst fram och Frida och jag blev rejält blöta! Eftersom kön var så kort så åkte vi även en gång till och denna gång klarade vi oss bättre.

Efter denna våta upplevelse så gick vi tillbaka till Hogsmeade och här gjorde Emilia en del trollkonster med sin trollstav innan det blev dags att ta tåget tillbaka till Kings Cross och den andra parken (Universal Studios Florida). Frida och Emilia hann även med att åka "Harry Potter and the Forbidden Journey" en gång till.

Väl tillbaka i den andra parken så blev det återigen fokus på Diagon Alley. Emilia gjorde en massa trollkonster och vi gick runt i butikerna. Eftersom det var mycket bättre väder (läs soligt och inte grått, fast inte varmt) så var det massor av folk! Det gjorde att vi köade länge för att få åka "Harry Potter and the Escape from Gringotts" trots expresspass. Till viss del berodde det på tekniska problem denna gång. När det väl var vår tur så slutade 3D-effekterna att fungera så omedelbart efter att vår åktur var klar så fick vi åka igen.

Klockan hade hunnit bli ganska mycket så vi gick bort för att ta en fika på Starbucks men det tog tid och för att inte fastna i julparaden igen så tog vi med oss fikat. Vi gick mot utgången och gjorde den sista kompletterande shoppingen innan vi lämnade parken. Väl utanför parken så fick vi några att ta kort på oss och Frida tog även kort på några andra. Det blev sedan dags för båttur tillbaka till hotellet och där betalade Frida det sista under tiden som jag hämtade väskan. Vi hann även med en välbehövlig toapaus innan vi åkte hem med morfar som stod och väntade på oss med bilen.

Bilresan gick i lagom takt till följd av bilköer och vi var alla trötta. Vi fick reda på att morfar hade ont i axeln. Det hade han fått denna dag då han hade tänkt att spela golf. Han skadade sig när han stod på driving-rangen. Väl hemma i huset så blev det korv och bröd till middag. Denna kväll somnade vi alla relativt fort faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar