söndag 1 december 2019

Vecka 48 del 1

Måndag 25/11
Denna morgon skiljde sig inte så mycket åt från en normal jobbmorgon. Jag fixade frukost till Emilia men sen skiljde det sig åt en aning. Eftersom det var kallt, och vi hade två bilar nu, så tog jag bilen till mötesplatsen på Jonsbol och fick vänta där några minuter till dess att bussen kom. Innan jag gick upp till jobbet så gick jag till Hemköp och köpte clementiner.

Arbetsdagen gick till största delen åt att jobba med intranätet. Det tar en hel del tid att fixa med allt som ska göras. Det är mycket smått som ska fixas och det dyker hela tiden upp något nytt som ska göras och sedan ska det göras om igen... Det kanske viktigaste beskedet under dagen var att både radions och tv:ns julkalendrar går att se och höra när vi är i USA. Emilia har hoppats på detta besked.

Jag hämtade Emilia med bil strax efter klockan fyra och det uppskattade hon mycket idag när det var kallt ute. Vi pratade lite i bilen och väl hemma så fick Emilia göra den sista delen av läxan. Emilia åt sopprester till middag och det gjorde även Frida och jag senare.

Innan jag nattade Emilia så kom det också en kvinna och hämtade den sista julgransfoten som Frida hade lagt ut till försäljning. Jag läste ett par kapitel för Emilia innan det var dags för henne att sova. Denna kväll somnade faktiskt Emilia fort.

Frida och jag åt som sagt också soppa. Vi tittade på Top Chef och sedan gick Frida upp för att lägga sig. Jag skulle fixa lite med vår NAS för den strulade och det drog ut lite på tiden. Det visade sig att den konstigt nog hade bytt IP-nummer. Det tog en dryg timme att fixa men sen funkade allt som det skulle och jag kunde lägga mig nöjd. Somnade riktigt fort denna kväll.

Tisdag 26/11
Denna morgon skiljde sig inte alls från de tidigare. Denna morgon gick jag till jobbet eftersom jag skulle ta bussen hem och inte heller behövde hämta Emilia på skolan.

Denna arbetsdag kan helt enkelt sammanfattas med två saker: huvudvärk och tekniska problem.

Jag var hemma strax efter klockan tre och idag var det dags för ridning. Vi var på plats i god tid och gjorde i ordning dagens häst. Emilia hade Ville men det kändes ganska snabbt att någonting inte stämde. Emilia började smågråta i väntan på att det var dags att gå in i ridhuset och sedan grät hon när hon hade suttit upp i sadeln. Det visade sig att Emilia var orolig för att hästen Tiger skulle få ett spel även idag. Emilia grät och sa att hon ville sluta rida. Vi bestämde tillsammans att det var dumt att fatta ett sådant beslut när man var känslosam.

Emilia ville ha mitt stöd så jag gick med fyra varv under uppvärmningen innan jag också satte mig på läktaren hos Frida. Efter ett tag så började Emilia le och hela ridlektionen gick riktigt bra till slut. När dagens lektion var slut så ville inte Emilia längre sluta rida. Det var så roligt att se hur duktig hon är på att rida när hon väl fokuserar på rätt saker.

Som belöning för att ridlektionen gick bra så valde vi att åka till Ceylan och köpa kebab. Frida skulle ha kebabrulle och Emilia och jag skulle ha kebabtallrik. Vi åt maten framför tv:n och kollade på Youtube. Efter maten fick Emilia duscha och håret borstades ordentligt.

Denna kväll hade dock Emilia oerhört svårt att somna så jag gick upp och la mig hos henne. Jag var dock inte trött så jag spelade lite på datorn i väntan på att älskade Emilia skulle sova. Sedan kom Frida upp och gick på toa. Därefter gick jag upp och la mig igen och jag somnade riktigt fort.

Onsdag 27/11
Denna morgon skiljde sig inte jättemycket åt från en normal jobbdag. Det som skiljde var att Emilia var oerhört morgontrött när jag väckte henne. Hon var inte sitt normala och relativt pigga jag.

Denna arbetsdag jobbade jag vanligt med telefonpass och det var väldigt mycket olika typer av frågor idag. Det var intressant och lärorikt faktiskt även för mig som är stöd.

Annat att notera från denna dag var att Emilia fick ledigt av sin fröken för vår resa till Branäs i mars. Ser fram emot att få åka utför med Emilia igen! Frida bokade också biljetter till en live-podd med Youtube-gruppen JLC i mars. Det ska bli mysigt att få se detta tillsammans med min fru. Funderar på om vi ska äta middag innan på stan?

Denna eftermiddag så träffade jag Frida och Emilia strax före klockan fem på Mitt i City. Frida skulle på en sminkkväll och Emilia och jag gick till bussen. Vi satt och pratade om lite allt möjligt på bussen. Väl hemma så blev det dags för Emilia att äta middag och hon åt kebabrester.

Frida var klar med sin aktivitet strax före klockan 19 och hon handlade på hemvägen. Denna kväll gjorde hon Flygande Jakob till middag. Jag nattade Emilia. Hon sov oroligt så Frida gick upp och la sig strax före halv tio. Jag låg också i sängen strax innan klockan tio.

Torsdag 28/11
Idag så skiljde sig morgonen åt från den vanliga rutinen, för det var jag som skulle lämna Emilia på skolan. Morgonen hemma gick hur bra som helst då Emilia i stort sett sköter allt själv precis som ett självspelande piano. Det är riktigt roligt att se!

Vi åkte hemifrån typ tio i åtta och Emilia sprang in till skolan själv eftersom i stort sett varje parkering var upptagen. Jag fick en kram av henne innan hon sprang iväg och sedan skulle hennes skoldag börja. För egen del var det också dags för någonting helt unikt! Jag skulle nämligen ta bilen till stan för första gången. Det var en skön men konstig känsla. Bilköerna på morgonen tog dock lite tid och ur miljömässig synvinkel så vore det dock mycket bättre om alla åkte buss. Det måste jag ju faktiskt medge.

Jag parkerade i Mitt-i-City-garaget och var på jobbet strax före halv nio. Denna dag vistades jag inte lång tid på jobbet. Hade ett möte vid 9-tiden och typ kvart i elva gick jag därifrån. Detta då det inte fanns några lediga videorum för eftermiddagen.

Jag gick till Åhléns och köpte en sak åt Frida. Gick sedan till Systembolaget för att köpa öl och det visade sig i efterhand att hälften av ölen hade passerat bäst-före-datum. Denna öl lämnade jag tillbaka på fredagen sen. Jag gick även till Make up store och köpte en sak åt Frida. Sedan gick jag ner i garaget och åkte från stan. Det var som sagt en konstig känsla att ta bilen från stan.

På vägen hem så stannade jag på ICA Kvantum och köpte mat till middagen samt fika inför eftermiddagens lek hemma plus att jag köpte lunch. Vid 13-tiden började dagens andra möte och det höll på till strax efter klockan tre. Jag bestämde mig för att hämta Emilia och hennes klasskamrat vid halv fyra.

Klockan halv fyra så hämtade jag Emilia och Thea. De berättade att en av deras fritidskamrater hade spytt två gånger på fritids. Känslan av förestående magsjuka tilltalade mig inte alls. Tjejerna satte sig i bilen och sedan åkte vi hem.

Väl hemma så började tjejerna att pyssla och se på tv samtidigt. De höll på med detta i en timme innan det var dags för fika. Jag bjöd på kanelbulle och två sorters munkar. Efter fikat så fick de plocka undan pysslet och sedan var det dags för nästa aktivitet. Tjejerna skulle nämligen klä vår julgran. De gjorde detta verkligen helhjärtat och det var roligt att se deras samarbete. Strax efter klockan sex så var Theas mamma Sara här och hämtade henne.

Efter att Thea åkt hem så blev det dags för Emilia att duscha. Hon åt grillkorv med bröd efteråt och vi kollade lite på Youtube ihop. Därefter så borstade jag hennes hår och sedan la vi oss för att läsa. Vi ringde också och sa god natt till Frida.

Frida var hemma typ halv nio och då åt vi middag. Frida var trött så hon gick upp och la sig hos Emilia som sov väldigt oroligt. Jag la mig strax efter klockan halv elva. Kollade lite på Malmös match i Europa League men somnade väldigt fort denna kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar