måndag 17 januari 2011

Nyårsafton 2010

Denna morgon så vaknade vi alla ganska tidigt och vi åt frukost tillsammans i köket. Men som vanligt så kom Emilia och jag upp sist av alla :-) På så och vis bra för då kan vi båda äta frukost i lugn och ro. Efter frukosten så hängde vi lite i köket tills dess att det var dags med förberedelserna inför kvällen...

För att svärmor och de andra kockarna skulle få lugn och ro så drog vi oss undan till källaren och kopplade av i lugnet där framför tv:n och svärfar la sig i sitt rum och löste sudoku. S och He blev utskickade att umgås utomhus. När svärmor får full fart så är det bäst att hålla sig undan :-)

Framåt två-fikat så var alla samlade igen ett kort tag och efter lite gott fika så gjordes duschschemat upp för eftermiddagen. Då jag duschade ganska tidigt så kunde jag ta med mig Emilia ner till tv-rummet igen och lilltjejen trivdes bra där nere i källaren för hon sov gott mot mitt bröst hela tiden.

Strax efter fyra så var det dags för sen lunch och då kom vi upp ur källaren Emilia och jag. F hade redan ätit o hon tog hand om Emilia under tiden som jag fick äta. Till lunchen så hade även våra gäster från Skåne anslutit och Monica också. Vi snackade en massa och sen så blev det dags att byta om inför kvällens festligheter...

Till nyårsmiddagen så hade vi en förrättsbuffé med ål (för de som gillar det...), Toast Skagen & Carpaccio. Jag kan säga att jag inte smakade på ålen för det såg inte gott ut alls. Middagen bestod av hasselbackspotatis, broccoligratäng, potatisgratäng, oxfilé, kyckling och fläskfilé. Till detta hade vi även god rödvinssås som K hade gjort. Maten smakade mycket bra! Vi drack mousserande vin, öl & cider. Det fanns så klart också alkoholfritt för de som ville ha det ;-)

Vi satt i många timmar vid middagsbordet och njöt av allt det goda tillsammans. Men vid 22-tiden så gled Ma, svärfar, Emilia och jag ner i tv-rummet och kollade på Sveriges match i JVM i ishockey. Till JVM-matchen så drack Ma och jag lite champagne. Måste säga att det var riktigt lyxigt! Lilla Emilia ville inte missa tolv-slaget så hon var vaken och glad. Men strax efter klockan tolv så fick hon mat och då somnade hon gott i sin vagn.

De flesta av oss var uppe till två-tiden och jag tror att i stort sett allt bubbel dracks upp denna kväll. Det var en fantastiskt trevlig nyårsafton och jag tror nog att alla hade riktigt kul. Vi la oss strax efter klockan 02 och de flesta somnade fort... F och jag la oss med vetskapen om att klockan halv tre på nyårsdagen så skulle vårt älskade mirakel till underbar dotter döpas :-)

Jag hoppas att er nyårsafton var lika bra som vår! Kram på er!

1 kommentar:

  1. Far o jag hade också en trevlig nyårsafton tillsammans med BoAn som vi hämtat i A-a tidigare på dan och lilla F., som i stort sett fick bestämma aftonens aktiviteter.
    Kanske E kommer att brås på sin farmor som efter vad som berättats ska ha vakat in nyårs-tolvslaget ända sedan hon föddes? Kram

    SvaraRadera