fredag 21 januari 2011

Nyårsdagen 2011 = Emilias dopdag

Denna natt blev kort med tanke på att vi hade varit uppe länge på nyårsafton. När jag vaknade så var jag mycket trött men det gick snart över då det var dags att äta frukost och sedan göra sig i ordning för Emilias dop. Efter det att vi hade ätit frukost så passade Emilia på att sova hos mig i min famn. Det är jättemysigt och under tiden som hon sover så luktar jag en hel del på henne. Bebisdoften är fantastisk!

Svärmor, K och Mo ägnade sig åt att förbereda maten inför sammankomsten efter dopet. Mo hade huvudansvaret för tårtorna och det var intressant att se hur effektiva de var i köket. För att inte vara i vägen så blev "tyskarna" utskickade att leka i snön och svärfar löste sudoku som vanligt.

F och jag åt varsin smörgås innan det var dags för duscha. Strax före halv två så åkte F, K, Emilia och jag i en bil och "tyskarna" i den andra bilen. Vi skulle vara på plats lite före alla andra så att vi kunde göra ordning i allt.

Dopet höll vi i Acksjöns kapell i Mariebergsskogen här i Karlstad. Ett mysigt gammalt trähus som visade sig vara från mitten av 1800-talet. På parkeringen så mötte vi våra gäster från Skåne och flera medlemmar ur familjen B. Däribland D förstås som har en mycket stor plats i våra liv och det är skönt att ha en bra vän i honom. D:s pappa An som skulle vara dopförrättare och det var An som vigde F & mig när vi gifte oss i juli 2007. Man skulle kunna säga att vi har en egen familjepastor :-) Och sist men inte minst D:s bror J som skulle sjunga på dopet och naturligtvis så var även han med på bröllopet och sjöng då med! Vad skulle vi göra utan familjen B i våra liv? :-) Det skulle även gå att mynta ett uttryck här: när J sjunger, så gråter F... lite grann av ett ordspråk ur Fantomen...

Väl uppe i kapellet så började An berätta lite hur vi skulle stå och i vilken ordning vi skulle gå, samt att J började testa pianot och provsjunga. Vi bytte om till dopklänning på Emilia och strax därefter så började alla gäster på att droppa in. Vi valde bara att bjuda in de närmaste men ändå så blev det en bra bit över 60 personer.

Dopet gick väldigt bra och vår lilla älskling Emilia skötte sig fantastiskt. Det enda "gråtet" från henne kom när jag tog emot henne från An och det berodde på att hon var hungrig. Jag fick helt enkelt stå längst fram i kyrkan och mata henne med nappflaska. Jag vill tacka alla som var delaktiga i dopet för att ni gjorde detta till en oförglömlig dag i våra liv! Ett stort tack till alla som kom på dopet också!

Efter att dopet var klart så åkte alla som ville ut till öa för vi skulle ha "mottagningen" där. Det blev väldigt mycket folk på liten yta och det var naturligtvis trevligt men det var mycket intensivt. Jag hade svårt att slappna av så jag ägnade mig en del åt att ta hand om gästerna och styrde lite med disken och skräpet. En stor eloge till K som tog med sig Emilia i ner i källaren efter det att hon fått ett hysteriskt anfall. Jag tror att det var för högljutt för henne. K och Emilia slappade nere i tv-soffan, eller rättare sagt, Emilia sov och K tittade på tv...

Emilia fick mycket fina presenter och vi är tacksamma för allt som vi fick! Det är för mycket för att rabbla upp hör men vi tackar för allt fint. Vid 20-tiden så åkte de sista hem och då började vi plocka i ordning allt. Det märktes att många av oss var rejält slitna för F och svärmor la sig relativt tidigt. Emilia och jag kom inte i säng förrän strax efter klockan midnatt.

Tack till alla som var med på denna vackra dag!

1 kommentar: