söndag 6 oktober 2019

Härlig söndag

Söndag 6/10
Denna dag var det kallt när vi vaknade och det var rejält med frost på takfönstret. Emilia kom in till oss under natten och det var min kära hustru som vaknade först. Jag fattade inte riktigt vad som hände förrän Emilia la sig bredvid mig. Somnade om riktigt fort och sov skönt i natt. Måste ha varit trött för jag drömde riktigt mycket i natt.

Strax efter klockan åtta vaknade vi och då gick vi ner och åt frukost. Därefter tog vi fram lite tjockare kläder för vi skulle åka till min bror Thomas med familj. De bor lite utanför Årjäng på en gård och den är mysig.

Det var jag som körde hela vägen till min bror och det var inte mycket trafik alls faktiskt. Körningen gick bra för mig. Det enda jag själv kan anmärka på var att jag genade lite i en rondell men överlag gick det bra som sagt. Vi åkte hemifrån typ halv tio och var framme precis innan klockan blev elva.

Det första Frida, Thomas och Elin (Thomas sambo) gjorde var att dricka en kaffe. Elvakaffet är viktigt i familjen. Därefter så lekte Emilia med sin kusin Idun. Frida och Elin skulle rida så de gick ut för att göra i ordning hästarna. Strax före klockan tolv så red de ut och de var inte hemma förrän igen förrän typ kvart i två.

Frida och Elin hade haft en bra ridtur. Frida hade även ramlat ur sadeln två gånger men van ryttare som hon har varit så hoppade hon upp i sadeln utan att tveka. Efter det att de kommit tillbaka så var det dags för Emilia att rida lite. Jag tror att mina flickor kommer att rida väldigt många gånger tillsammans med Elin ;-)

Under tiden som Elin och Frida red så hade jag en trevlig pratstund med min bror. Vi diskuterade hur miljö, politik och ekonomin hänger ihop och att det är svårt att ändra något i ena änden utan att det blir kaos i andra änden. En intressant diskussion som sagt och vi hade nog kunnat prata många timmar.

När väl Emilia också var tillbaka så gick vi ut i skogen och grillade korv. Det var mysigt men jag inser hur bekväm jag har blivit. Det är allt skönare att sitta inne i soffan men det är mycket bättre för kroppen att få frisk luft. Efter grillningen så gick vi in igen då de vuxna, dit jag inte tillhör, skulle dricka kaffe igen.

Efter ett tag kom Emilias kusin Loke hem med sin morfar. Loke hade varit och sett något lokalt mästerskap i plogning. Kusin Loke älskar traktorer! Han blir säkert bonde i framtiden?

Vid kvart i fyra-tiden så var det dags att packa ihop och åka hemåt. Det var jag som körde även denna resa och Frida satt bredvid tillsammans med sin huvudvärk. Bilresan gick bra förutom att jag kände mig sliten och det märks att det är viktigt att vara uppmärksam hela tiden!

Hemma så slängde jag i en tvättmaskin och förberedde även ytterligare en för imorgon. Frida badade lite och Emilia duschade. Frida fixade middagen som blev korv med stuvade makaroner. Alla var slitna så vi slappade lite framför olika skärmar.

Nattningen av Emilia gick bra och kvällsläsningen består numera av denna blogg. Frida gick och la sig samtidigt då hon inte mådde helt hundra. Jag gick själv ner sedan och duschade och rakade mig. Just nu sitter jag och bloggar men kommer nog att lägga mig snart jag med. Känner att dagens friska luft har gjort sitt.

Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar