måndag 21 oktober 2019

Stockholm onsdag till fredag

Onsdag 16/10
Denna morgon ringde klockan strax efter 04 och då var det dags för mig att gå upp och göra mig i ordning för morgonens tågresa till Stockholm. Jag duschade och var klar i tid till dess att taxin skulle komma och hämta mig. Packade även ner det sista i resväskan.

Taxin kom i tid och förutom jag var det ytterligare tre personer som skulle med. Alla hämtades som de skulle bli och vi var framme vid stationen tjugo minuter för tågets avgång. Pratade lite på perrongen med en kollega som också skulle till Stockholm.

Jag satte ner mig på min plats och tåget rullade iväg enligt tidtabell. Frukosten serverades strax efter avfärd och jag åt den ganska snabbt för jag var hungrig. Resten av tågresan spenderades med musik i örat och jobbdatorn. Det fanns en hel del mejl att besvara.

Tåget var framme strax före tidtabell och jag gick raka vägen till hotellet där jag lämnade in resväskan. Därefter var det dags att gå till tunnelbanan och åka till Solna. Väl i Solna så tillbringades förmiddagen med ett möte om arbetsmiljön med några fackliga företrädare. Efter lunch så hade jag ett möte med min kollega på det konkurrerande fackförbundet. Vi pratade en hel del om gemensamma strategier och problem.

Strax innan klockan fyra så satt jag på tunnelbanan för avfärd mot Mall of Scandinavia. Jag bytte till tvärbanan i Sundbyberg och sedan blev det en kort resa till MoS. Typ kvart över fyra så träffade jag min fru då hon åkt upp lite senare än mig. Jag gick till en barberare och fick mitt skägg kortat. Efter knappt två timmar bestämde vi oss för att åka till vår vän Kalle då han jobbade.

När vi kom till den restaurang där han jobbar så fick jag en öl och en toast Skagen och Frida fick ett glas champagne och en bit chokladtårta. Under tiden som vi satt där och åt så pratade vi även hel del med Kalle men framförallt också med varandra. Vi fick i oss ytterligare varsin dryck innan det var dags att åka till hotellet. Frida hade inte ätit någon middag så vi passade på att besöka Max.

Farmor och Emilia hörde av sig under kvällen och Emilia var ledsen då hon saknade oss väldigt mycket. Eftersom Emilia somnade sent så beslöt vi att hon skulle få vara hemma från skolan på torsdagen.

Frida och jag åt maten från Max på hotellrummet och då vi var trötta så lade vi oss ganska omgående när vi var klara med våra toalettbestyr. Frida somnade först och jag strax därefter.

Torsdag 17/10
Klockan ringde halv sju och jag gick upp för att göra mig i ordning för hotellfrukost. Typ kvart över sju var jag nere i restaurangen och åt den goda frukosten. Jag satt nog där i en dryg timme innan det var dags att gå upp till hotellrummet och hämta det jag skulle ha med mig till jobbet. Innan jag gick iväg så sa jag hej då till Frida som fortfarande låg kvar i sängen och vilade. Det tycker jag att hon var värd.

Tunnelbanan var väldigt full men jag slapp ändå folks armhålor i mitt ansikte... Denna dag skulle tillbringas på rättsligt forum i moms tillsammans med flera andra kollegor som också jobbar med moms. Vi diskuterade många olika och komplicerade frågeställningar under dagen. Vi hann faktiskt med att skratta en hel del också :-)

Klockan fyra var jag tillbaka på hotellet och på rummet väntade Frida och våra vänner Daniel och Andreas. De hade börjat förfesta innan kvällens evenemang. Hann knappt komma innanför dörren innan det var dags för två glas bubbel. Vi skrattade en massa och pratade mycket innan det var dags att ta pendeltåget till Friends Arena (som ligger vid MoS).

Vi gick till arenan och vi passade på att ringa till Emilia och säga god natt innan vi gick in i arenan. Vi bestämde att hon skulle få vara hemma från skolan även på fredagen. Väl inne i arenan åt vi lite nachos som middag. Frida och Daniel köpte också varsitt konsertprogram. Strax efter klockan 19 satte vi oss på våra platser och vi köpte lite dryck och godis. Klockan 1930 gick ett riktigt dåligt förband som hette Bright Light Bright Light. Det var inte bra överhuvudtaget.

Omkring klockan kvart över åtta så gick Cher upp på scen till öronbedövande jubel och hon höll på i nästa 1 timme och 45 minuter. Vissa låtar var bra och några andra mindre bra. Det märktes att hon hade blivit gammal, då hon mimade till ett par låtar och även att hon rörde sig mindre över scenen än brukligt. Mitt betyg på denna konsert blir tyvärr bara en trea.

Efter konserten så tog vi en taxi till hotellet och där skiljdes vi åt. Trots att konserten inte var jättebra så vi var ändå nöjda med kvällen. För min del var nog det viktigaste att faktiskt få tid tillsammans med min fru. Det behövs ibland. Frida och jag gick upp till vårt hotellrum och där somnade vi båda två ganska fort.

Fredag 18/10
Denna morgon gick jag upp redan klockan 06 för jag skulle börja tidigare idag. Försökte vara så tyst som möjligt så att jag inte skulle störa Frida för mycket. Kvart i sju var jag nere och åt frukost. Beställde en omelett och passade på att njuta av den goda frukosten. Vid bordet bredvid mig satt sex stycken män från Jönköping och de skröt som sina bravader under veckans tjänsteresa. Både vad gäller alkohol och annat mer opassande. Speciellt märkligt eftersom en av männen sa att han var nöjd över att frun inte visste vad han gjorde. Förstår att vissa kvinnor tycker att män är svin!

Strax efter klockan åtta var jag på plats i Solna och där såg jag till att förbereda dagens videomöte. Min kollega kom in strax före halv nio och sedan höll mötet på fram till strax efter klockan elva. Typ halv tolv sammanstrålade jag med min fru på Åhléns och där shoppade vi lite och sedan var det dags att bege sig till hotellet för att packa ihop det sista. Därefter lämnade vi resväskan i lobbyn och checkade ut.

Frida och jag gick till en restaurang som heter Wagamama som serverar riktigt bra asiatisk mat. Vi pratade om lite allt möjligt under lunchen. Min förhoppning är att Emilia också ska gilla asiatisk mat framöver så att vi kan göra ett återbesök här. Efter lunchen så hämtade vi resväskan och sedan handlade Frida lite på Pressbyrån.

Strax före klockan två åkte tåget iväg enligt tidtabell från Stockholm. Tågresan gick bra. Frida kollade på Netflix och jag jobbade. Hux flux var vi hemma i Karlstad och innan vi gick till bussen så köpte Frida ett presentkort åt sin mamma. Promenaden till bussen var blöt men som tur var hade det slutat regna när vi gick av bussen.

Vi var hemma klockan halv sex och Emilia och Frida kramades länge. Vi sa hej då till mormor som hade löst av farmor vid två-tiden. Då vår lilla familj var trött så beslöt vi att köpa pizza, kebab och sallad till middag. Vi satt vid tv:n och åt mat samt kollade på Youtube.

När klockan väl blev kvällen så fick Emilia sova i vår säng. Frida och jag plockade ordning nere i matrummet och köket, då vi skulle få besök på lördagkvällen. Efter någon timme till så hade även vi gått och lagt oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar