torsdag 10 oktober 2019

Måndag - torsdag vecka 41

Måndag 7/10
Denna dag började som vanligt och det glädjande var att Emilia sov hela natten i sin säng denna natt. Jag tror att det var gårdagens dos av frisk luft som gjorde susen. Det var skönt med mycket plats i sängen för en gångs skull.

För att tydliggöra så älskar jag min dotter och tycker att det är mysigt att hon sover i vår säng ibland men inte hela tiden som det har varit på sistone. Jag vet att sovandet i egen säng går i vågor men det är skönt att få sova själv med Frida.

Morgonrutinerna rullade på som vanligt och det var kallt på morgonen. Åt faktiskt frukost hemma denna morgon och satt en sväng framför datorn och läste lite fotbollsnyheter. Väckte familjen så att de skulle kunna göra det de brukar göra.

Jobbdagen ägnades åt telefonsamtal med första linjen och det var en lång rad blandade frågor. Naturligtvis besvarades också alla mejl som jag hade fått och får under dagen.

Jag hämtade Emilia vid 16-tiden och det är skönt att få prata med henne under tiden som vi går hemåt. Det är fascinerande hur mycket tankar som får plats i hennes huvud. Måste säga att även om min dotter kan reta mig ibland så är jag extremt glad och stolt över henne. Emilia är oerhört godhjärtad och jag ska göra allt för att vara ett stöd och förebild för henne.

Morfar kom förbi när vi hade kommit hem och han var kvar hos oss till dess att Frida kom hem från jobbet. Jag hängde en tvätt och det känns effektivt att få undan den så fort som möjligt. Denna gång var det en hel del "röktvätt" från gårdagens friluftsaktivitet.

Kvällen tillbringades framför tv:n men Emilia kunde inte sova i sin säng så hon fick sova hos oss. Frida och jag var uppe ett litet tag och såg på serien Top Chef sedan gick även vi och la oss.

Tisdag 8/10
Natten gick fort och Emilia låg väldigt stilla. Vi sov alla relativt bra. Morgonen var likadan som de flesta andra och det finns inte mycket att att berätta om denna.

Arbetsdagen ägnades åt en massa olika möten som alla hölls via Skype. Det är roligt att få vara engagerad och involverad i att ta fram policys och riktlinjer som gäller för alla på Skatteverket. Samtidigt är det ett kvitto för att jag faktiskt gör någonting bra och kan man min sak.

Slutade redan klockan 14 för jag skulle hämta Emilia på fritids klockan 1430 då det var dags för ridning idag. Eftersom Frida hade bilen så hämtade morfar oss på skolan och följde med hem. Då Emilia ska rida och det är lite slitsamt så får hon alltid slappa lite i soffan först och samtidigt fylla på med fika. Därefter såg vi till att Emilia fick på sig ridkläderna och sedan var det dags för morfar att köra oss till ridhuset. Min älskade dotter och jag fick hjälp av några ridmammor att göra klart dagens häst.

Emilia hade dagen till ära en häst som heter Ville och hela ridlektionen gick bra. Morfar och jag fick sitta på läkaren och se när de andra ridtjejerna och Emilia genomförde en bra ridlektion. Jag tycker att det är så oerhört roligt att se henne vara så duktig med de stora hästarna. Riktigt imponerad över vilket fint arbete hon gör.

Svärfar körde sedan hem oss och Emilia kopplade av lite innan det var dags för henne att duscha. Under tiden som hon duschade så lagade jag mat och startade en tvättmaskin. Nu låter det som om jag älskar att tvätta men jag tycker bara att det är skönt att få bort tvätten.

Emilia somnade i sin säng ikväll och Frida och jag kunde titta lite på tv tillsammans. Vi gick hyfsat tidigt och la oss och både två somnade fort.

Onsdag 9/10
Strax efter klockan fyra i natt så vaknade jag av att Emilia väckte mig, då hon vaknat i sin säng men inte kunnat somna om. Eftersom jag skulle jobba hemma denna dag så fick Frida sova längre än vanligt och Emilia och jag skötte morgonen tillsammans.

Frida kom strax efter halv åtta och sedan åkte vi till skolan. Efter att vi lämnat av Emilia på skolan så åkte vi till ICA och köpte frallor. Det var skönt att äta frukost tillsammans och det gjorde vi samtidigt som vi tittade på ett avsnitt av Top Chef.

Jag hade ett antal möte som jag skötte hemifrån och det var skönt att göra detta hemifrån eftersom jag inte blev störd av en massa kollegor. Det blev en riktigt effektiv dag när jag jobbade hemma och det ska jag nog göra oftare.

Klockan 1430 så hämtade jag Emilia och därefter så hade jag ytterligare ett möte. Under tiden som jag skötte detta möte så lekte Emilia på ovanvåningen. Vid femtiden så kom ett grannbarn förbi och Emilia gick till henne och lekte fram till halv sju. När hon kom hem så åt vi köttfärssås och spaghetti som jag hade lagat. Vi kollade även på en video som Youtube-gänget JLC hade gjort.

Emilia fick sedan gå och lägga sig i vår säng eftersom jag skulle upp tidigt på torsdagen. Jag läste för henne och strax därefter kom Frida hem. Vårt lilla busfrö till dotter hade passat på att lägga makaroner under toasitsen och hon var spänd på att se hur Frida skulle reagera när hon satte sig på toa :-) Skämtet blev lyckat men nästa gång behöver det nog dock användas fler makaroner.

När Emilia somnat så packade jag med väska och umgicks lite med Frida innan jag gick och la mig i Emilias rum. Det tog ett litet tag innan jag somnade.

Torsdag 10/10
Denna dag ringde klockan 0420 eftersom jag skulle bli hämtad med taxi klockan 0545. Det gick lite lättare än väntat att gå upp. Jag skötte mina toalettbestyr och packade ner det sista i väskan. Taxin kom som den skulle och min kollega Karin var den enda andra passageraren i taxin.

På stationen så sammanstrålade vi med de andra fyra kollegorna som skulle med till Solna. Vi åkte med slitet Tågab-tåg men vi var framme i tid. Tågresan spenderades med att lyssna på musik och kolla lite mejl.

Dagen i Solna har gått åt till olika gruppaktiviteter där vi ska lära känna vår nya chef och samtidigt stärka teamkänslan. Alltid lika nyttigt och roligt att få träffas! När arbetsdagen var slut så gick vi till ett annat mötesrum där ett cateringföretag lämnat av maten. Vi dukade fram allt tillsammans och sedan åt vi och pratade en massa.

Vid 1845-tiden så gick vi till hotellet som ligger femminuters promenadväg från jobbet. Vi checkade in och sedan satte drygt hälften av oss i hotellbaren och tog ett par öl och pratade en massa. Vid 2130 så gick jag upp till mitt hotellrum och passade även på att besöka en kollegas rum. Denna kollega hade köpt med sig några öl till mig från sin resa till Nashville. Han kom hem igår och är fortfarande lite jetlaggad. Jag är tacksam att han förstår mitt ölintresse :-)

Därefter har jag tillbringat tiden med att blogga om den gångna veckan och nu är det snart dags att sova. Sov gott nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar