tisdag 5 november 2019

Helgen vecka 44

Lördag 2/11
Denna morgon vaknade jag först vid halv åtta när resten av min familj vaknade. Emilia ville inte ligga still så hon gick ner till vardagsrummet. Frida låg och drog sig ett tag till och jag somnade om. Jag vaknade på riktigt vid kvart över nio och ungefär samtidigt så vaknade min bror Thomas inne i Emilias rum. Måste säga att jag nog hade kunnat sova flera timmar till egentligen. Det kostar på att festa på kvällen :-) Frida hade åkt hemifrån vid halv nio ungefär.

Vi gick ner till vardagsrummet och pratade lite med Emilia. Thomas och jag satt och pratade ett tag innan vi tog oss samman och åt frukost. Innan jag åt så såg jag till att fixa frukost åt Emilia.

Thomas och jag satte oss i soffan hos Emilia som kollade på sin iPad. Jag startade en dokumentär på Youtube som handlade om fotbollsspelet Football Manager som jag spelar. Mina bröder spelar den riktigt gamla förlagan Championship Manager 01/02. Det var intressant att se hur vissa personer spelar spelet extremt mycket och till och med tar på sig kostymen när de ska spela en viktig match. Det kommer aldrig att hända när jag spelar!

Thomas åkte hem till Årjäng typ kvart i tolv och strax därefter kom morfar förbi. Han skulle köra Emilia och mig till ridhuset då Emilia skulle ha en ridlektion idag. Detta är en igenridning i förväg så att säga, eftersom Emilia kommer att missa den sista ordinarie ridlektionen i december. Detta med anledning av att vi är i USA.

Vi var på plats i stallet i god tid och Emilia valde hästen Ville. Vad vi inte visste då var att det skulle bli en väldigt turbulent och ganska omskakande ridlektion. Ridlektionen började bra för alla tjejer och hästarna uppförde sig som de skulle. När det var ungefär tjugo minuter kvar så började hästen Tiger göra några bocksprång och satte sedan i full galopp med en tjej i sadeln. Det slutade med att hon kastades in i sargen på kortsidan. Hon började gråta (så klart) och Tiger fortsatte "bråka". Han gick fram till Emilias häst och började söka bråk. Emilias häst och Emilia höll sig lugn utåt även om mitt älskade barn började gråta. Hur gärna jag ville gå in i paddocken så fick jag inte. Efter mycket om och men så gick det bra. Måste säga att jag var väldigt imponerad av hur Emilia hanterade det hela men också hur bra ridfröken Linnea hanterade det hela.

Ridlektionen fortsatte i ungefär drygt fem minuter innan Tiger gjorde exakt samma sak igen. Samma tjej kastades i sargen och nu fortsatte Tiger galoppera och krångla ett riktigt bra tag. Detta ledde till att flera tjejer började gråta och även ett par av mammorna på läktarna. Emilias häst stod tätt intill en annan häst och de skyddade varandra. Det tog faktiskt ett långt tag innan Linnea fick fatt i Tiger och sedan blev det ingen mer ridning på honom denna lektion. Tjejerna skrittade av lite och sedan var det dags att sadla av hästarna.

Vi var hemma strax efter klockan två och vi var nog alla lite chockade faktiskt. Emilia kopplade av i soffan och jag förstår att hon gjorde det. Vid fyra-tiden skulle Emilia gå in i duschen men då kom hennes kompis Liv. Emilia följde med henne hem och lekte ett tag. Jag var sliten efter gårdagen och tillbringade en del tid framför fotbollen på tv:n. Det var Aston Villa mot Liverpool och efter mycket om och men så vann mitt Liverpool.

Frida kom hem strax före halv sex och vi började förbereda tacos. Vi ringde hem Emilia så hon fick duscha. Familjen åt middag tillsammans och det var mysigt. Emilia berättade för Frida vad som hänt på ridlektionen och jag tror att det var bra att hon fick förklara med sina egna ord. Därefter pysslade Emilia och Frida lite innan det var dags för Emilia att sova.

Frida och jag satt uppe ett tag till och pratade och drack en kopp té. Jag var faktiskt fortfarande sliten efter förra kvällen och det var skönt när jag väl la huvudet på kudden. Jag är helt övertygad om att jag somnade fort...

Söndag 3/11
Denna morgon gick Emilia upp vid halv åtta medan Frida och jag sov ett tag till. Både Frida och jag tycker egentligen att vår lilla dotter borde sova lite längre på helgen. När hon blir tonåring så lär hon göra det ;-)

Vid halv tio så vi lite frukost och kopplade av hemma i matrummet. Därefter så duschade Frida och jag eftersom vi skulle äta brunch på stan. Strax före klockan elva åkte vi hemifrån och vid halv tolv så var det dags för brunch. Denna skulle vår familj äta tillsammans med vår vän Micke och hans flickvän Anna. Platsen för brunchen var Pinchos inne i stan. Vi åt i en dryg timme och under tiden som vi åt bestämde vi oss för att det skulle bli lek på Leos Lekland.

Vi körde hem Micke så att han fick byta om. Sedan hämtade vi Anna och därefter åkte vi hem till oss, så att även vi skulle kunna byta om till lekkläder. Därefter blev det Leos och där var vi fram till strax före klockan fem. Vi körde hem Micke och Anna.

Hemma på Gösvägen så slängde jag i en tvättmaskin och Emilia duschade eftersom hon var riktigt svettigt. Jag plockade lite hemma och Emilia var duktig och gjorde matteläxan. Frida var på öa och hjälpte svärmor med en sak.

Frida kom sedan hem och fixade middagen under tiden som jag höll på med tvätten. Klockan blev faktiskt ganska mycket innan Emilia hamnade i säng och vi lät henne sova i vår säng.

Jag kollade lite på tv och Frida kollade på Netflix. Frida fixade också med fritidsschemat som skulle lämnas in på måndagen. Vid halv elva så låg både Frida och jag i sängen. Det hade varit en intensiv helg på ett bra sätt och det var skönt att få lägga sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar