måndag 25 november 2019

Onsdag - fredag vecka 47

Onsdag 20/11
När klockan ringde denna morgon så kände jag mig som ett överkört tåg. Antar att det berodde på att gårdagen blev såpass lång som den blev. Morgonrutinerna gick bra men jag väckte min familj tjugo i sju denna morgon. Glömde bort att väcka dem vid halv.

Som vanligt gjorde jag frukost till Emilia innan det blev dags att gå till bussen. Bussresan var inte någonting anmärkningsvärt alls. Frukosten framför datorn på jobbet avnjöts tillsammans med en stor kopp varmt te. Denna arbetsdag gick kopiöst fort då jag jobbade i telefon denna dag. Alltså dagen gick sjukt fort idag, då det ringde väldigt mycket och det var frågor av väldigt blandad karaktär.

Klockan fem var jag på plats för att hämta Emilia på fritids och jag vet inte vem som tyckte det var mest skönt att se den andra. Måste säga att det är svårt att förklara hur mycket hon betyder för mig och för Frida. Det var en mysig promenad hem i höstmörkret.

Vi hann knappt komma hem förrän morfar Oscar kom hem till oss. Morfar fikade lite av den hembakta banankakan och vi pratade lite under tiden. Emilia och morfar bestämde att han skulle hämta Emilia när skolan slutade. Därefter åkte morfar hem.

Jag gjorde korv och makaroner till middag och det var klart strax efter att Frida kom hem. Hela familjen åt tillsammans och det var mysigt. Vi satt och pratade lite men det märktes efter ett tag att Emilia var trött. Efter middagen fick hon gå upp och göra sig i ordning för sängen. Under tiden som hon gjorde det så packade jag hennes gympapåse.

Under tiden som jag nattade Emilia så gick Frida igenom en del av våra skåp och rensade undan en massa skräp som vi hade samlat på oss. När jag kom ner så tittade Frida och jag på ett avsnitt av Top Chef och drack lite te. Vi var trötta båda två så vi gick och la oss strax efter varandra. Misstänker att vi somnade fort.

Torsdag 21/11
Denna morgon fortlöpte precis som vanligt. Faktiskt inte någonting speciellt att säga om denna morgon alls. Det skulle bara bli konstlat att hitta på någonting.

Arbetsdagen ägnade jag åt att jobba med vårt intranät. Det tar mycket tid och är en av de uppgifter som jag lägger mest tid på just nu på arbetet. Det är som sagt intressant men det tar lång tid eftersom programmet SiteVision som jag jobbar i är segt.

Det är givande att se hur den nya samlingssidan sakta men säkert växer fram. Kommer att bli kul att se vad mina kollegor tycker när jag är klar. Tänkte visa första utkastet redan nu på onsdag den 27/11 för dem.

Eftersom Emilia skulle bli hämtad av morfar så hade jag inte någon speciell tid att passa idag. Dock blir man rätt sliten av att sitta och jobba framför datorn en hel dag så jag var hemma strax efter klockan fyra. Morfar och Emilia var dock inte hemma förrän strax efter klockan fem. Precis innan de kom hem så var det en kvinna som kom förbi och hämtade en sak som hon hade köpt av Frida.

Morfar hade en del att göra så han blev inte kvar så länge idag. Emilia fick gå och duscha. Därefter åt hon korv och makaroner som hade blivit över sedan igår. Emilia och jag tittade lite på Youtube innan det var dags att lägga henne. Vi hann läsa ett par kapitel i boken innan det var dags för mig att gå ner men först hann vi ringa och säga god natt till Frida också. Jag tog även fram de kläder som jag skulle ha på fredagen.

Frida jobbade heldag idag och det innebar att hon inte var hemma förrän halv nio. Frida och jag drack te och åt smörgås plus några goda ostar till middag. Vi kollade på ett avsnitt av Top Chef och sedan gick Frida och la sig. Jag tog hand om disken innan jag la mig. Denna natt skulle jag också sova i Emilias säng eftersom jag (återigen) skulle till Stockholm med det tidiga tåget. Denna kväll var jag dock i säng vid tio-tiden och somnade ganska fort.

Fredag 22/11
Precis som i tisdags ringde klockan tio över fyra. Morgonen fortlöpte precis (nästan) som den skulle. Jag glömde dock att packa ner en sak men det insåg jag inte förrän jag kommit fram till Solna. Denna morgon var faktiskt taxin tidigt här så chauffören ringde mig och då var det bara att gå ut. Denna dag blev det ännu mer tid på stationen, närmare 35 minuter. Det känns så onödigt. Det hade varit skönt att få sova denna tid istället.

Frukosten i första-klass är helt okej och variationen mellan boxarna som man får till frukost, är vilket köttpålägg man får. De har tre varianter, rökt skinka, rökt kalkon och (mera sällan) salami. Denna morgon var det den sistnämnda varianten och det var gott som omväxling. Drack faktiskt två koppar tid plus att jag hämtade mig två clementiner för att förstärka frukosten med.

Det är alltid lika mysigt när Emilia och Frida ringer på morgonen så att jag får se och prata med dem. Idag hade jag dock lite dålig mottagning vilket gjorde att jag inte hörde dem ordentligt. Efter samtalet så fortsatte jag att jobba och lyssna på musik. Detta gjorde jag hela vägen fram till Stockholm och denna morgon var knappt tjugo minuter sena.

Jag var i Solna strax efter klockan nio och då begav jag mig till mötesrummet där vi skulle vara. Det var här jag insåg att jag glömt att packa ner en sak. Denna sak var laddaren till min bärbara jobbdator. Som tur var hade min ordförande en laddare som passade så det hann aldrig bli ett problem med laddningen till datorn. Läxan till mig själv är att lägga ner laddaren kvällen före!

Vi höll på med vårt möte fram till dess att klockan var strax före tolv och då var det dags för lunch. Klockan ett var dags för nästa möte och det var ett fullspäckat möte som avklarades på 90 minuter. Vi som gör förarbetet fick så mycket beröm för vårt arbete att vi, efter årsskiftet, ska träffa hela verksledningen och lägga fram vårt förslag. Vi räknar med att vårt policy-förslag antagligen kommer att se annorlunda ut efteråt men vi har inte en massa onödig prestige så det spelar ingen roll :-) HR-chefen som var med var helt lyrisk över vårt arbete och undrade om vi insåg hur det stort det var.

Mötet var som sagt klart halv tre och då skyndade jag mig till MoS (med hjälp av buss) för att få mitt skägg trimmat. Eftersom skägget är betydligt längre än på mitt pass så ville jag se till att skägget stämde bättre överens med passet. Jag kom fram till MoS strax före tre och var därifrån typ tjugo i fyra. Stressigt men uppdraget slutfört!

Tillbaka på centralen så velade jag fram och tillbaka om jag skulle handla någonting. Men jag hittade faktiskt ingenting som jag var sugen på. Jag fick även ett meddelande av farmor (mamma) och hon berättade att hon skulle på operation i Karlstad den tredje december. Eftersom hon skulle bort i helgen så beslöt vi att vi skulle höras på telefon på söndagen när hon kommit hem.

Väl ombord på tåget så gick jag istället till bistron och köpte mig en god IPA och en smörgås. Ingen lyxmat men väl lite bukfylla. Detta tillsammans med en liten påse Gott & blandat gjorde att jag orkade jobba ett litet tag men sedan halvsov jag av och till hela vägen till Karlstad. Måste faktiskt säga att SJ har ett helt okej ölsortiment ombord. Det svenska resebolag som har bäst ölsortiment är SAS och deras samarbete med Mikkeller är riktigt bra.

Tåget blev typ tio minuter sent och sedan var det lite kalabalik med taxin i väntan på de andra passagerarna. Det skulle vara tre till men bara en dök upp. Som tur var så blev jag avsläppt först och var hemma strax efter klockan åtta. Frida höll på och natta Emilia så jag gick upp och pratade med dem.

Efter ett tag så gick jag ned och åt middag. Det fanns rester efter den tacosmiddag som mina flickor hade ätit. Jag åt framför tv:n samtidigt som Frida och jag kollade på ett nytt avsnitt av Top Chef. Därefter blev det dags att gå och lägga oss. Tror att jag somnade fort även denna kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar