måndag 25 november 2019

Måndag - tisdag vecka 47

Måndag 18/11
Denna morgon var en vanlig måndags morgon. Jag vaknade betydligt mer utvilad än igår morse. Morgonrutinerna var som vanligt och skiljde sig inte alls åt från de vanliga jobbdagarna. Jag var klar i tid och väckte Emilia och Frida vid halv sju. Emilia var inte jättepigg denna morgon men kom ner så jag gjorde frukost åt henne.

Jag gick till bussen och bussresan i sig var rätt så händelselös faktiskt. Väl på jobbet så startade jag upp datorn och åt frukost framför den. Jag vet att det låter tragiskt men det är rätt gött att mjukstarta arbetsdagen faktiskt.

Dagen gick åt till en massa möten. Det var fackliga möten, momsmöten och möten med mina kollegor som också jobbar med att göra om vårt intranät på jobbet. Vi utbyter en hel del tips och råd med varandra för att underlätta och påskynda arbetet. Ibland känns det dock som om det har gått inflation i antalet möten.

Jag var faktiskt klar redan till 15-tiden vilket innebar att jag skulle kunna hämta Emilia redan halv fyra istället för fyra som det stod i fritidsschemat. Emilia tyckte att det var skönt att jag kom en halvtimme tidigare. Denna eftermiddag var det drop-in-fika på fritids och Emilia hade varit med och bakat kärleksmums. Emilia och jag gick runt och tittade på lokalerna och vad man kunde göra för aktiviteter. Det var mysigt att få umgås på detta sätt med henne. Vi gick sedan hem och pratade om lite allt möjligt.

Väl hemma så slappade vi lite grann innan vi började med det vi skulle göra. Emilia fick sitta lite med  paddan innan hon skulle göra läxan. Jag kollade lite på datorn innan jag började sortera lorttvätt. Denna gång skulle jag köra en 90-tvätt med handdukarna som vi hade haft till bakningen igår. Det var  en hel del kladd på dem. Eftersom vi även hade en del övermogna bananer så gjorde jag också en banankaka innan dess att Frida kom hem strax efter klockan 18.

Emilia ville att Frida skulle köra köttfärssåsen så jag tvättade lite annat också under tiden och tog hand om disken från bakningen och passade banankakan. Vi hann äta middag innan den var klar så det fick bli nybakt banankaka till efterrätt. Vi tittade lite på Youtube tillsammans men en del av mina tankar gick till älskade farmor (min mamma) som hade varit på mammografi och väntade svar på provtagningen. Vet dock att hon har lätt för att bli orolig och alltid förväntar sig det värsta. Jag är tvärtom väldigt mycket optimist och hoppas så klart att allt ska gå så bra som möjligt för henne. Det finns ju ett uttryck som säger att det är bättre vara optimist och ha kul när går åt helvete än att vara pessimist och ha tråkigt när det går bra...

Det blev dags för Emilia att lägga sig och jag läste ett par kapitel ur den bok som vi läser nu. Jag tycker högläsning är jättemysigt och jag hoppas få göra det i något år till innan vår kära dotter tycker att det är pinsamt och töntigt.

Efter nattningen gick jag sedan ner och fixade lite med datorn inför USA-resan. Vi behöver spara undan bilder och filmer från våra prylar så att vi var plats för nytt innehåll när vi åker om en knapp månad... Eftersom jag skulle till Stockholm så fick jag sova i Emilias säng denna natt. Somnade dock inte förrän elva men vet att jag sova mycket gott.

Tisdag 19/11
Denna morgon ringde alarmet i mobilen klockan tio över fyra och jag var trött men jag får som sagt skylla mig själv! Morgonrutinerna gick dock bra och jag var klar redan klockan fem och det innebar att jag hade en kvart på mig innan dess att taxin skulle komma och hämta mig. Denna morgon var det bara två personer till som skulle med och därför var vi på stationen redan klockan halv sex, alltså hela 25 minuter innan det att tåget skulle åka. En morgon som den här så tycker jag att det hade räckt om de hämtat mig klockan halv sex istället. Det finns roligare saker att göra än att vara i en väntsal eller på en kall perrong...

På tåget så upptäckte jag inom några meter ifrån mig så satt min gode vän Pim och i närheten satt också en pappa till en av Emilias klasskompisar. Dessa två brukar jag faktiskt antingen träffa på vägen till Stockholm eller ifrån Stockholm.

Frukosten serverades typ tio över sex och då satt jag redan och lyssnade på musik. Frukosten var klar på typ en halvtimme och sedan satt jag och jobbade resten av vägen. Naturligtvis så pratade jag också via FaceTime med Emilia och Frida. De verkade ha en riktigt bra morgon. Tågresan gick bra och vi blev bara en kvart sena.

Det var bara att gå till tunnelbanan direkt och åka till Solna där vi har vårt kontor. Tunnelbaneresan gick väldigt smärtfritt. Som alltid skulle jag faktiskt vilja lägga till. Jag var på plats strax före klockan nio och hämtade en kopp te och pratade lite med mina kollegor innan heldagsmötet började halv tio.

Dagens möte handlade om arbetsmiljöarbetet på den sektion där jag jobbar. Tycker att diskussionerna var både bra och givande. Vi hann med lunch också så klart men hastigt och lustigt var klockan kvart över tre. Det innebar att det blev dags för mig att gå till tunnelbanan för att ta tåget hem.

Tåget avgick enligt tidtabell klockan 1557 och det flöt på bra. Det kändes som ett rätt beslut att inte köpa med sig någon mat på tåget. Men jag tog ut segern i förskott... tio över fem gör tåget ett oplanerat stopp i Katrineholm pga. av en olycka längre fram på järnvägen. Eftersom vårt tåg kunde få klarsignal när som helst så fick vi inte gå så långt från tåget. Typ tio meter eller så. Det innebar att vi inte vågade gå till McDonalds som låg hundra meter bort av rädsla för att tåget skulle åka iväg. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gått och handlat för tåget rullade inte iväg förrän klockan 19 från Katrineholm och det innebar att den lilla kiosken ombord var länsad på det mesta.

Under väntat ombord så pratade jag med mina "grannar" och vi skämtade och hade det rätt trevligt ändå. Jag höll också kontakt med mormor som passade Emilia, då Frida var iväg på en föreläsning. Emilia och Frida hade också hunnit med att vara på tisdagens ridlektion. Emilia hade dock inte mått helt bra så de hade fått avbryta i förtid.

Klockan kvart i tio kom jag hem och då hade Emilia somnat. Frida gick upp och la sig och för min del blev det att äta ett par smörgåsar innan jag också kröp i säng efter en lång dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar