lördag 23 november 2019

Lördag - söndag vecka 46

Lördag 16 november
Denna morgon vaknade vår lilla familj strax före halv nio faktiskt. Vi var nog lite trötta allihop och det var skönt med en ledig helg för hela familjen. I alla fall ledig från jobb men inte ledig från aktiviteter…
Vi åt frukost vid 09-tiden och passade på att spela kort under tiden. I alla fall Frida och jag. Emilia åt frukost med sin padda. Vid 10-tiden ringde det på dörren och det var någonting som vi visste om för vi skulle få besök av en snickare som skulle räkna på vad det kostar att bygga om vårt förråd. Snickaren var hos oss i en typ en kvart. Därefter gick vi in för att byta om då vi skulle åka till våra vänner Daniel och Andreas.
Vi var hos dem typ klockan elva och sedan var vi där till kvart i fem. Vi började med att spela spelet Matte-Ninja som Emilia hade haft med sig. Vi fikade därefter på en kladdkaka som Daniel hade gjort. Efter fikat fortsatte vi med att spela kortspelet Hjärter. Hastigt och lustigt var det dags för lunch. Vanan trogen så blev det stekt falukorv med stuvade makaroner. Efter den sena lunchen så spelade vi ännu mera kort.
Vid kvart i fem så åkte vi därifrån och då åkte vi för att tanka. Det var jag som körde faktiskt. Efter tankningen så körde vi Frida till Kvarnberget där hon skulle umgås med några tjejkompisar. Emilia och jag åkte sedan hem. Till följd av att det regnade rätt mycket så körde bilarna rätt långsamt och det var inte jag som orsakade det :-)
Vi var hemma typ kvart i sex och då dök morfar upp inom någon minut. Han tog en kopp kaffe och vi satt och pratade lite grann. Han åkte hem typ 30 minuter sedan. Därefter så värmde jag rester från gårdagens middag till Emilia och mig. Emilia fick kebab och jag åt asiatisk middag. Vi tittade faktiskt på olika tv-program denna kväll. Emilia kollade på någon film på Youtube och jag kollade på en dokumentär om svarta hål på Netflix.
Strax före klockan åtta blev det dags att bädda ner Emilia i sängen och jag satte mig framför tv:n för att fortsätta att se på dokumentären. Jag har alltid varit fascinerad av rymden och jag satt som uppslukad i någon timme till.
Emilia hade svårt att somna så hon hade nätt och jämnt somnat när Frida kom hem. Frida var inte så trött så hon satte uppe ett tag till under tiden som jag gick på toa. Därefter gick vi både och la oss. Eftersom Emilia sov i vår säng så kröp hon snart intill mig och jag bestämde mig för att lägga bort min iPad och sova…
Söndag 17 november
Denna natt var en katastrof. Jag sov dåligt och vaknade vid 03 men hade svårt att somna om. Emilia vaknade sedan till vid kvart över fem och ville ha vatten. När hon började slumra om så bestämde jag mig för att faktiskt gå upp så att jag inte störde mina flickor. Strax efter halv sex så satt jag alltså i soffan… var trött men kunde inte sova så jag satte mig och spelade Football Manager denna tidiga morgon. Tiden sprang iväg och strax efter halv åtta så kom Emilia ner. Hon var rejält nyvaken och undrade vart jag hade tagit vägen.
Dagen gick sedan rätt fort faktiskt. Vi åt frukost och spelade lite kort hela familjen. Plockade i ordning lite hemma, åkte till ICA för att handla, tog en höstpromenad i det gråa regnet och sedan var det lunch. En intensiv men trevlig första del av dagen.
Efter lunch så drog det stora bakprojektet igång. Frida bakade saffranssnittar och matbröd lite grann tillsammans med Emilia. Därefter bakade jag saffransbullar. Eller jag och jag… eftersom jag var riktigt trött så tog min fru över merparten av bakandet. Jag hade helt tappat formen pga. den dåliga natten.
Frida skötte merparten av bakandet som sagt och jag tog hand om disken. Efter disken blev det rester till middag då vi kände för att tömma undan i kylen. Sedan slog vi oss ner i soffan ett tag och åt nybakta bullar och kollade på Youtube.
Innan det var dags för Emilia att sova så gick vi upp på vinden och tog ner allt julpyssel och julgranen. Även om vi ska åka bort så har mina flickor tänkt julpynta lite hemma. Kvällen sprang snabbt iväg och vid niotiden så gick jag och la mig då jag var trött som en gnu. Jag somnade riktigt fort tror jag…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar