söndag 13 mars 2011

12 mars 2011

Hej!

Idag så har vi haft massor av folk på besök hör i vår lilla lägenhet. F åkte till jobbet strax efter klockan 10 och Emilia och jag åt frukost tillsammans i soffan. Vi tittade lite grann på tv och sedan så kom svärfar hit. Strax därefter så kom svärmor. Svärmor myste med Emilia medans svärfar och jag såg till att överskåpen till kyl och frys kom på plats.

Det hela drog ut lite på tiden, så vi beställde pizza som lunch. Strax innan lunchen kom så kom svärmors väninna Monika hit också. Det var lite gulligt när de turades om att leka med underbara Emilia på hennes täcke. Vi har gjort så att vi har tagit vårt tjocka dubbeltäcke och lagt det på golvet i vardagsrummet. Hon gillar det och uppenbart även Monika och svärmor :-)

Pizza-gubben undrar nog vad det är för kollektiv i denna lägenhet. Han är van att det är jag som brukar öppna men de senaste två gångerna så har det varit andra som öppnat dörren och betalat... maten smakade mycket bra! När vi var klara i köket så åkte svärfar till LLA för att se på kvällens hockeymatch.

F kom hem strax efter klockan 18 och då myste vi lite i soffan innan hon bestämde sig för att göra middag. Det blev god köttfärssås! Vi kopplade av framför tv:n och kollade på en film som jag hade laddat ner. Filmen heter Grown Ups och det var en helt okej film.

För att sammanfatta, så var det en alldeles helt normal och trevlig lördag. Men inte helt normal, för jag har lyckan att ha en fantastisk fru som jag älskar och tillsammans har vi en söt och go' dotter som förgyller våra liv!

Dag 12: Den bästa dagen i ditt liv


Utan någon som helst tvekan så är det den 4e september 2010 - dagen då min dotter Emilia föddes. Denna dag kommer att leva vidare i mitt minne resten av livet. Med tanke på hur mycket vi fick kämpa för att bli gravida, så var det hela tiden denna dagen som var målet. Känslorna som kom när förlossningen var över går bara att beskriva som eufori och lycka...

När jag vaknade denna dag så berättade F att värkarna hade satt igång och att det med största sannolikhet var idag som hon skulle födas. När hon sagt detta så förändrades jag, eller rättade sagt min karaktär, till en kontrollerad person som löste praktiska detaljer för F och hennes behov. Detta fortsatte på sjukhuset, då jag inte kände nåt alls utan det enda som gällde var att se till att coacha och hjälpa F att genomföra förlossningen på ett bra och relativt lindrigt sätt...

Men när väl min frus fantastiska arbeta var avklarat klockan 1840 och vår dotter hade kommit till världen, då tillät jag mig själv att känna känslor. Min fru beskrev det som en damm hade brustit. Så mycket som jag grät av lättnad och lycka denna dag, det har jag aldrig någonsin gjort tidigare. Då barnmorskan la Emilia på mitt bröst, så kände jag värme, stolthet, lycka och förskräckelse... kommer jag att kunna skydda min dotter mot allt ont i världen? Det vet jag fortfarande inte men jag ska göra mitt bästa.

När Emilia låg på bröstet så berättade jag flera gånger för henne att jag var hennes pappa och att jag ska göra allt jag kan för henne. En så liten och späd varelse... då började mitt ansvar som förälder. Dessutom berättade jag hur mycket jag och F älskade henne.

2010-09-04 är den mest underbara och sköna dagen någonsin i mitt liv. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna dag men detta är lite av alla tankar och känslor som for över mig vid olika tillfällen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar