onsdag 30 mars 2011

Måndagen den 28/3 2011

Hej!

Denna dag började inte på ett bra sätt... Jag vaknade till av att Emilia började snyfta i sin säng vid åtta-tiden på morgonen. Jag gav henne nappen och hon tystnade i nån minut. Men så började hon på att gråta ännu mer och i klagande form. Jag tog upp henne och hon grät i sömnen fram tills klockan var strax före nio. Då vaknade hon och jämrade sig. Jag gav henne mat och då var hon nöjd i några minuter. Sedan så spydde hon upp allt hon ätit till frukost och lite till...

F var på jobbet för de hade inventering och därför så hade F åkt hemifrån innan halv sju denna morgon. I och med att Emilia inte verkade må bra så ringde jag till F och bad henne förbereda sig på att hon var tvungen att komma hem då Emilia inte var fräsch.

Under tiden som jag väntade på att F skulle komma hem så fick jag torka rent golvet och byta kläder på Emilia. Men naturligtvis började jag med Emilia. Vi satt i soffan när F kom hem och Emilia gnydde hela tiden. F tog Emilia till sin famn och jag ringde 1177. De sa att vi skulle avvakta och försöka ge Emilia mer mat för att se om hon fick behålla denna mat.

Emilia spydde ett par gånger till men strax efter halv tolv så somnade hon i F:s famn och sov i dryga två timmar. Under tiden så slumrade även F till och det var hon värd med tanke på hur tidigt hon gått upp denna morgon för jobbets skull. Jag satt vid datorn och laddade ner lite tv-serier samtidigt som jag plockade ordning lite i köket.

När Emilia vaknade så mådde hon bättre för då var hon glad och pigg igen. Hon spydde inte nåt mer under resten av dagen. Antagligen så var det nån skit som behövde komma upp...

Vår lilla familj tog det lugnt i soffan och kopplade av. Vi var nog alla ganska så slitna. Det enda som jag gjorde som var annorlunda, var att jag slängde en massa skräp i återvinningshuset. Men tv-soffan var väldigt bekväm denna eftermiddag och kväll ;-)

Dag 28: Vilken är din favoritläsk?
Det är utan någon som helst tvekan Cherry Coke, dvs Coca-Cola med körsbärssmak... för vissa låter detta kanske inte gott men det är det! Bara för att förtydliga, det smakar inte jättemycket körsbär utan det ska snarare beskrivas som vanlig Cola med en nyans av körsbär. Eller hur man nu ska beskriva det...? :-)

Första gången som jag drack denna läsk var omkring 1985-86 och det var på badhuset i Årjäng. De hade den som burkläsk i en automat. Jag vet inte om den fanns någon annanstans men det var där vi fick tag på den. Saken är ju den att denna version av Coca-Cola bara smyglanserades i Sverige. Det var inte så stor efterfrågan på den, uppenbarligen, så den försvann till vår stora sorg från automaten. Vi var ett gäng grabbar som brukade dricka den och nu så var den borta...

Nästa gång som jag drack denna läsk, det var när jag och några vänner var i London 1994 på en fotbollsresa. Här fanns den överallt till vår stora glädje! Det blev några såna burkar denna gång... :-) Men när vi kom tillbaka till Sverige så var inte saknaden så stor, för den fanns ju utomlands och då borde den ju kanske komma hit någon gång? Men nej, det gjorde den inte...

Nästa gång som jag stötte på denna läsk var när jag bodde i Jönköping och det var nog omkring 1998. Det var en så kallad etnisk livsmedelsaffär som sålde den. Några kurskamrater och jag brukade köpa varsina "plattor" med Cherry Coke när vi var där. Inte ofta men tillräckligt ofta för att inte sakna den :-)

Sedan dess har den dykt upp på allt fler ställen och nu så är det ju mode att ha en hylla med amerikansk mat och där brukar denna läsk finnas. Så trots att den officiellt inte finns i Sverige så kan jag köpa den när jag vill numera. Men det blir inte så många burkar ändå, nån enstaka per månad max. Mer än så är inte bra för kroppen.

En annan läsk som jag saknar är Black Orange som fanns ett tag i Sverige. Men denna är lätt att göra själv, det är bara att blanda Fanta och vanlig Coca-Cola. 50-50 ska det vara för den som vill testa ;-)

1 kommentar:

  1. Alltid lika trevligt läsa din berättelse. Vet inte om du minns men när du var liten gillade du Enbärsdricka. När du var med din farmor o handlade såg hon alltid till att ha med en el. flera sådana flaskor i drickbacken de gånger hon köpte dricka för att det var din favorit. Kram

    SvaraRadera