söndag 7 november 2010

Lördag den 6/11

Natten till lördagen så sov Emilia hela natten, men denna gång lite mer oroligt än vad hon brukar sova. Fast vi kan ändå inte klaga på hur bra vi har det... den första att vakna denna gång var jag. Klockan ringde 0800 för jag skulle göra mig i ordning först denna morgon, då vi hade en rejäl utflykt planerad.

Jag gick in i duschen och duschade länge. Det var skönt att duscha och sedan så gjorde jag frukost till mig själv. Det blev en kopp té med tre stycken smörgåsar med ost och skinka som pålägg. Ja, jag hade dubbla pålägg på alla smörgåsar, för det var ju ändå helg ;-)

Strax efter klockan nio så gick in för att kolla till lilltjejen så att min kära hustru F kunde duscha och äta frukost. Under tiden som F var i duschen så var det dags att byta blöja på Emilia. Under tiden som F åt frukost så matade jag Emilia och hon åt med stor aptit.

Halv elva så åkte vi från Karlstad med Årjäng som första delmål. I Årjäng skulle vi hämta upp min mamma och således Emilias farmor. Strax efter det att vi hade svängt ut på E18 så somnade Emilia. Det var riktigt fint och soligt väder, så det blev en mysig biltur där jag satt bredvid Emilia och F körde. Ungefär vid tjugo i tolv så var vi i Årjäng och hämtade farmor. Planen för dagen var att åka till Mysen och Örje i Norge för att köpa blöjor.

Ja, ni läste rätt - för att köpa blöjor. Min fru som koll på det mesta vad gäller det bästa för vår dotter, så hade hon tagit reda på att det råder "blöjkrig" i vårt kära grannland. I Mysen på butiken Kiwi, så köpte vi full ranson, dvs fyra paket per person. Alltså totalt tolv paket till en sammanlagd kostnad av 141 NKR... detta innebär att om vi skulle ha köpt motsvarande blöjor i Sverige så hade vi fått betala nästan 70 SEK/paket... en extrem prisskillnad om ni frågar mig. Vi passade även på att köpa lite blöjor på Rema1000 i Mysen också.

I Örje så köpte vi det goda brödet Kneipp och min favorit tomatost. Denna ost är fantastiskt god och jag har även fått min fru att tycka om denna ost också ;-)

Efter Norge-utflykten så blev det en tur till shoppingcentret i Töcksfors och där hälsade vi först på min lillebror Thomas och hans kollega Dan. Det är kul att snacka skit med dem :-) Därefter blev det lunch på Joe's och där åt min fru och min mamma varsin bakpotatis med kyckling- och baconröra och jag åt en hamburgertallrik. Vi var väldigt hungriga för vi var väldigt tysta under tiden som vi åt... sedan så tog vi en tur på köpcentret och det blev faktiskt inte så mycket handlat där.

Vi åkte till Årjäng sen för att umgås med resten av familjen som var hemma. Om ni undrar varför jag inte nämnt Emilia så mycket så är det för att hon har sovit ända från det att vi åkte från Karlstad tills det att vi var tillbaka i Årjäng, totalt nästan fem timmars sömn. Hon var väl sliten helt enkelt... men väl i Årjäng så blev det livat för då skulle Emilia ha mat direkt. Min lillebror Niclas matade Emilia. Han såg ut att ha bra koll på vad han gjorde. Min bror Per var där med hela sin familj också. De har fått tillökning i sin familj och det var första gången som vi träffade varandra sedan respektive familj fått tillökning. Pers tjej och fästmö Mia var upptagen med att mata sonen Maximilian. Det är alltid underbart att umgås med hela tjocka släkten för vi är nog inte helt normala... och antagligen är det därför vi har så kul ihop. Hade utomstående varit på plats så hade de nog trott att vi grälade för det var en ganska hög ljudvolym och en rå men hjärtlig stämning :-)

Maximilians storasyster Filippa var såklart också där och hon är en frisk fläkt som vanligt :-) Alltid lika roligt att träffa denna unga och bestämda dam. Jag får naturligtvis inte glömma bort att nämna att Niclas tjej/fästmö Linda och pappa/farfar Sten-Åke också var hemma! Niclas och Linda åkte iväg en sväng och strax därefter så var det dags för middag. Vi åt potatisgratäng och fläskfilé. God mat som vanligt hemma hos mina föräldrar. Lillebror Thomas var hemma en sväng också

Efter middagen så tittade männen i familjen på hockey medan tjejerna var i köket och tittade på kort samt snackade skit... Emilia var både hos sina föräldrar samt hos farmor och Niclas. Jag och Per hjälptes åt att uppdatera mammas dator och jag installerade även MS Office på datorn.

Kvällen gick väldigt fort och strax efter halv tio så var det dags att åka hem till Karlstad igen. Det är mycket roligt att umgås med familjen men tyvärr blir det inte så ofta. Anledningen till detta är nog att vi har mycket för oss och att det inte alltid är lätt att pussa ihop allas kalendrar...

Lilla Emilia somnade nästan med en gång som vi satte oss i bilen och hon sov när vi lyfte in henne i lägenheten vid kvart i elva. Hon vaknade till en sväng och fick lite att äta men familjen var i säng ungefär vid halv tolv. Det var en mycket intensiv och rolig lördag! Jag hoppas att ni också hade en riktigt bra lördag!

1 kommentar:

  1. Tack för utflykten till grannlandet och trevlig samvaro. Apropå blöjorna så var det så bra pris så man nästan inte tror att det är sant. Hälsa familjen o kram!

    SvaraRadera